Lantmännens skördeprognos 2019

Årets skörd väntas bli bättre än 5-årssnittet

2019-07-15:

Lantmännens skördeprognos för spannmål, oljeväxter och trindsäd uppgår till 6,3 miljoner ton för skörden 2019. Denna uppskattning ligger över 5-årssnittet och är hela 75 procent högre än föregående års extraordinärt låga skörd på 3,6 miljoner ton.

”En god spannmålsskörd i år är av yttersta vikt för Lantmännens medlemmar, Sveriges lantbrukare, med tanke på den svaga skörden 2018 och de efterföljande ekonomiska"
− Per Lindahl, styrelseordförande på Lantmännen

En tidig skörd förra året gav förutsättningar för en rekordstor höstsådd. Höstsådda grödor avkastar mer än vårgrödor vilket bidrar till den högre skörden i år.

”Fälten ser bra ut överlag och vi förväntar oss en skörd som är större än 5-årssnittet. Efter fjolårets torka saknas det dock vattenreserver i marken över hela landet och grödorna har inte kunnat rusta sig för en eventuell sommartorka. Optimalt väder för spannmålen är dryga 20 grader och regelbundna regn.”

− Mikael Jeppsson, spannmålschef på Lantmännen

Skördestarten ser ut att bli relativt tidig i de flesta delarna av landet och har redan startat med höstkorn i södra Sverige.

Ladda ner Lantmännens skördeprognos här: Lantmännens skördeprognos 2019

Läs gärna vårt pressmeddelande om skördeprognosen.

För mer information kontakta:

Lantmännens pressavdelning
E-post: press@lantmannen.com