Aspen sponsrar Camaro Juniorcup

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-05-03 Aspen sponsrar Camaro Juniorcup

För andra året i rad går Lantmännen Aspen in och stöttar Camaro Cups satsning på unga racerförare, upp till 26 år, genom att sponsra Camaro Juniorcup. Tävlingen består av sex omgångar och de äger rum samma helger som deltävlingarna i STCC, ScandinavianTouring Car Championship.

Camaro Cup grundades i slutet på åttiotalet, i sin nuvarande form, och genomförs i samarbete med STCC. Första deltävlingen går helgen 7-8 maj i Knutstorp och den sista 1-2 oktober i Mantorp Park. Aspens personal kommer att vara på plats och dela ut pris till vinnarna.

– Vi vill gynna breddsatsningen inom svensk motorsport, säger Martin Sjöberg, Aspen. Det är naturligt att fortsätta samarbetet med Camaro Juniorcup och deras satsning på ett bränsle, som ger så lite miljöpåverkan som möjligt. Alla förarna i Camaro Juniorcup har som krav att köra på etanolbensin, Aspen E.

I år är det 18 bilar anmälda till Camaro Juniorcup, vilket är betydligt fler än förra året.

– För oss är det jätteviktigt att försöka tvätta bort motorsportens stämpel som miljöbov, säger Anders Brofalk, ordförande i förarföreningen, Camaro Cup. Vi var först med att ha katalysatorer på motorerna och först med att köra på etanol 2007. Året senare fick vi Svenska Bilsportförbundets Miljöpris för satsningen på etanol som bränsle. För oss är det jätteroligt att få samarbeta med Aspen och deras miljöanpassade racingbränsle Aspen E.

Aspen E är utvecklat för motorsporten och består av svensktillverkad bioetanol blandat med nafta, fri från aromatiska kolväten. Det har en hög och jämn kvalitet och ger ett lägre utsläpp av de mest skadliga kolvätena jämfört med vanlig E85. Aspen E ger dessutom bättre kallstarter och gasrespons.

För mer information kontakta gärna: Mats Uhrlander, Aspen, tel 0301-230009 eller Anders Brofalk, tel 070-5569669

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se