Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Sedan 2015 har varumärkesbyrån Lynxeye årligen mätt allmänhetens relation till Sveriges 50 största företag. Nu intar Lantmännen förstaplatsen och toppar därmed listan som Sveriges mest meningsfulla företag.
”För första gången puttas Ikea ner från första platsen på listan över Sveriges mest meningsfulla varumärken. Årets etta får höga poäng vad gäller ansvarstagande och är ett av de bolag i årets studie som svenskarna litar mest på.”
Så inleds artikeln som Resumé publicerade i samband med Purpose Index, en studie som mäter allmänhetens relation till världens mest inflytelserika företag.
Lantmännen är inget vanligt företag. Vi är ett lantbrukskooperativ med verksamheter från jord till bord som delar ett tydligt syfte – att skapa ett livskraftigt lantbruk. Inom Lantmännen pågår ett målmedvetet arbete inom alla divisioner och många olika områden såsom satsningar inom hållbar utveckling, forskning och innovation, medarbetarskap och ledarskap, kommunikation och varumärkesarbete. Att Lantmännen nu rankas som nummer 1, tyder på att det arbete vi gör uppmärksammas och vårt syfte värdesätts.
- Att vi utsetts till Sveriges mest meningsfulla företag är fantastiskt roligt och positivt, och något vi alla ska vara stolta över. Att vi uppfattas som ett pålitligt, innovativt och ansvarsfullt företag visar på att vi nått ut med det viktiga arbete vi gör för ett livskraftigt lantbruk. Vi kommer att fortsätta leda utvecklingen och synliggöra vårt ansvarstagande i hela värdekedjan från jord till bord, säger Magnus Kagevik, Vd och koncernchef.
För dryga två år sedan inledde teamet på GF Brand & Marketing ett omfattande strategiarbete baserat på hur Lantmännen vill uppfattas som företag och varumärke, kartlagt gentemot undersökningar där det tydligt framgick vad allmänheten saknade hos Lantmännen.
- Vi visste utifrån vår egen research att allmänheten uppfattade oss som väldigt trygga, stabila, pålitliga och trovärdiga. En ansvarsfull livsmedelsproducent med fötterna på jorden. Däremot uppfattades vi inte som speciellt moderna, visionära eller innovativa, berättar Mark Robinson, Director Group Brand & Marketing.
Konceptet Framtidens Jordbruk lanserades 2019 och utgör ett grundfundament som möjliggör enkel och tydlig marknadskommunikation. En av utmaningarna för att nå en ny position, var att hitta ett sätt att lyfta fram den ansvarsfulla livsmedelsproducent som Lantmännen är, och dessutom ett företag som spänner bågen och satsar framåt.
- För ett år sedan lanserades kampanjen "Länge Leve Jorden" där vi verkligen visar på hur vi ser på lantbrukets roll, idag och ända fram till 2050. Vi synliggör vad vi menar med Framtidens Jordbruk och ett högteknologiskt lantbrukande där Lantmännen leder utvecklingen. Att vi nu når förstaplatsen i rankingen över ”Sveriges mest meningsfulla företag” är fantastiskt roligt – och ett bevis på att vår strategi håller, säger Mark avslutningsvis.
Se reklamfilmen här.
Varumärkeskampanjen ”Länge Leve Jorden” är en hyllning till lantbruket. Kampanjen syns i flera olika kommunikationskanaler nu under hösten och är framtagen i samarbete med NordDDB och Starcom.