Samarbete för att öka takten mot Framtidens Jordbruk
Sedan 2019 har Lantmännen drivit visionen Framtidens Jordbruk med sikte på ett produktivt, lönsamt och klimatneutralt jordbruk. En nyckel för att nå visionens mål är samarbete. Därför arrangerar Lantmännen löpande kunskapsseminarier där representanter för näringsliv, civilsamhälle, politik och akademi möts. Här delar Lantmännens vd och koncernchef Magnus Kagevik några reflektioner från det senaste seminariet.
Hösten 2023 återstår 26 skördar till målet om ett klimatneutralt jordbruk 2050. Den 6 december arrangerade vi det åttonde seminariet i serien om Framtidens Jordbruk, Science Based Action i livsmedelsvärdekedjan. Det var stor uppslutning av publik på plats, men även digitalt via vår webbsändning, där vi tillsammans diskuterade konkreta steg på vägen framåt mot ökad produktivitet och klimatneutralitet. Att engagemanget är stort och ökar är viktigt. Vi har alla en roll att spela för att skapa en hållbar, lönsam och robust livsmedelsproduktion i Sverige.
Magnus Kagevik, vd och koncernchef, på scen.
Den internationella klimatförhandlingarna vid FN-konferensen COP28 har precis avslutats. En arena där där världens länder ska försöka stoppa utsläpp och klimatförändringar. Samtidigt kommer rapporter om att vi redan är på en nivå av 1,5 graders global uppvärmning. Det är bråttom att agera och med den kunskap som samlas inom Framtidens Jordbruk vill vi visa att omställningen är möjlig.
Under seminariet gav branschkollegor, lantbrukare, forskare och andra samhällsaktörer sina perspektiv på möjligheter att skala upp existerande teknik för att minska utsläppen från jordbruket. Den uppskattade kostnaden för grön omställning inom jordbruket presenterades av LRF. Vi fick ta del av konkreta exempel på livsmedelsproduktion i framkant, bland annat Hagshultskossornas fossilfria produktion av nötkött. Vi på Lantmännen presenterade vårt hållbara odlingsprogram Klimat & Natur som fortsätter att växa och utvecklas med nya partners, nya marknader och ökande volymer. Under 2023 har vi introducerat fossilfri gödsel inom programmet. Det är en viktig milstolpe som möjliggör en fossilfri värdekedja för livsmedel – något vi är först i världen med att kunna erbjuda för en storskalig livsmedelsproduktion. Detta till stor del tack vare vårt samarbete med leverantören Yara.
Representanter från företag, akademi, intresseorganisationer och politiken deltog vid rundabordssamtalen.
Efter sändningen möttes publik och talare i rundabordssamtal vid nio olika stationer med samtalsledare från Lantmännen. Deltagarna var engagerade och samtalen konstruktiva. Några slutsatser från diskussionerna var:
Vi måste behålla ett långsiktigt fokus trots utmaningar. En osäker och orolig omvärld är en verklighet framöver, snarare än ett undantag. Akuta frågor tar mycket tid, men branschens målsättningar genom Science Based Targets gör att vi håller fokus framåt. Vi behöver också en klimatpolitik som ligger fast och som håller kursen. Lantbrukarna ska inte behöva ta risken när regelverken eller den kortsiktiga opinionen förändras.
Det får inte vara lönsamt att göra fel. Idag finns stora prisskillnader mellan hållbara, svenska produkter jämfört med mindre hållbara alternativ. ”Bottenplattan” för hållbarhet måste höjas inom branschen, och med hjälp av fler incitament kan vi nå ytterligare nivåer.
Konsumentkommunikation är en viktig fråga. Det är en pedagogisk utmaning att öka betalningsviljan för mer hållbara produkter. På lång sikt kan kunskapen öka, där till exempel skolan kan spela en roll. Men på kort sikt räcker inte konsumentens vilja att göra hållbara val, utan handel och företag måste gå före och erbjuda mer hållbara produkter och tjänster.
Förbättrad datainsamling på gårdsnivå ger nya möjligheter såsom jämförelser, kunskap och nya incitamentsstrukturer som lägger grunden för förbättringar hos lantbrukarna. Bättre data ger också underlag för gemensamma standarder och metoder för klimatberäkningar i branschen.
Som Sveriges tredje största industri måste svensk livsmedelsindustri få högre status. Här finns stora förväntningar att leverera på, inte minst för politiken vad gäller den nya livsmedelsstrategin som presenteras inom kort.
En huvudsaklig slutsats som lyftes hos flera av talarna och samtalsdeltagarna är vikten av partnerskap i kedjan från primärproduktion till slutkund. Exempelvis det nya Handslaget för en hållbar livsmedelskedja koordinerat av WWF, ser jag som en stor möjlighet framåt. Under seminariet Science Based Action i livsmedelsvärdekedjan stärktes våra samarbeten. Alla som deltog delade kunskap och inspirerade varandra till fler och snabbare steg mot Framtidens Jordbruk. Tack till alla medverkande – tillsammans driver vi på omställningen.