Bra mat kommer från Lantmännen

Pressmeddelanden, 2009

PRESSMEDDELANDE 2009-11-16

Bra mat kommer från Lantmännen

Lantmännen = bra mat. Det ska vara den självklara kopplingen och nu tas ett nytt steg på vägen dit. I dag börjar en ny omgång av Lantmännens kommunikation kring Bra mat.
Mellan vecka 47 och vecka 2, med undantag för den värsta julruschen, kommer Lantmännen att synas på utomhustavlor, i dagspress och magasin och i olika webbrelaterade samarbeten, med sitt budskap om Bra mat. Förra hösten lanserades Lantmännens koncept Bra mat som visade Lantmännens ansvar från jord till bord i film, print och utomhus.

– Det många redan vet och kommer ihåg är kopplingen mellan Lantmännen och våra ägare, bönderna. Nu ska vi fokusera på att lyfta fram och förtydliga vårt ansvar för mat, nyttan med vår gröna grodd och kopplingen till våra produktvarumärken, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, chef för marknadskommunikation och varumärke på Lantmännen.

Debatten och frågorna kring mat är stor idag. Många konsumenter vill göra medvetna val – både för hälsa, miljö och för att må bra. Genom att lyfta ett antal frågor kring olika matsituationer, stora som små, vill Lantmännen starta en dialog kring Bra mat och även hjälpa till att ge svar på människors tankar och frågor om mat. I en Bra mat-blogg på lantmannen.se skriver bland annat nutritionisten Viola Adamsson, dietister, bondefamiljen Runarsson, hållbarhetsexperter, kocklegenden Kurt Weid och andra matkunniga hos Lantmännen.

– Vi vill inte ge några pekpinnar, utan med glimten i ögat uppmanar vi folk att använda sitt förnuft i de val de gör, och samtidigt kunna erbjuda svar på många viktiga frågor inom ramen för mat, hälsa och miljö, säger Lantmännens projektledare Charlotte Nordling.

– Som en stor livsmedelsaktör har vi en stor påverkan och därmed också ett stort ansvar, det är också det vi vill kommunicera. Med den här kampanjen hoppas vi att man kan känna sig inspirerad att laga Bra mat och även bli trygg med att välja Lantmännens varumärken, fortsätter Madelaine Hellqvist Kongstad.

Målgruppen är främst alla de som har ambitionen att äta bra och som bryr sig om sin hälsa och omvärld, samtidigt som de har svårt att få tiden att räcka till. I samband med utomhusannonseringen kan man skicka in gratis sms för att få ett recept med inköpslista till sin mobil. Miljövänliga kassar med bra mat kommer också att delas ut i större svenska städer. Kampanjen är framtagen i samarbete med Storåkers Mc Cann.

Adress direkt till bloggen: www.lantmannen.se/bramatblogg

För frågor kontakta gärna: Madelaine Hellqvist Kongstad, chef marknadskommunikation och varumärke, tel: 0705-58 97 80 Charlotte Nordling, projektledare marknadskommunikation, tel: 0704-33 05 99

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Lantmännen ägs av cirka 40 000 svenska lantbrukare, har mer än 12 000 anställda, är verksamt i 19 länder och omsätter 42,9 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan - från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se