Lantmännen tar första steget i samordnad marknadsoffensiv – utser ny koncerngemensam medieförmedlare

Nyheter, 2008

PRESSMEDDELANDE 2008-08-15 Lantmännen tar första steget i samordnad marknadsoffensiv – utser ny koncerngemensam medieförmedlare

Lantmännen har genomfört en upphandling av koncerngemensam mediebyrå och har utsett Aegis, med mediebyråerna Carat och Vizeum till koncernens nya medieförmedlare. Uppdraget omfattar alla verksamheter inom Lantmännen, med kända varumärken som till exempel Axa, Kronfågel, Kungsörnen, Gooh, Skogaholm, Hattings, GoGreen med flera.

- Ett av mina prioriterade områden när jag utsågs till VD för knappt ett år sedan var att samordna marknadsföringen och vidareutveckla våra starka varumärken vilket är ett viktigt steg i vår nya koncernstrategi, säger Per Strömberg vd och koncernchef för Lantmännen.

Lantmännen, som med en omsättning på 36 Mdr och 13 000 anställda, är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen har under året genomfört ett omfattande arbete för att kunna dra nytta av koncernens alla varumärken i marknadsarbetet och då särskilt gentemot livsmedelskonsumenter.

Det som var utslagsgivande för Lantmännens val var byråernas kompetens inom digitala medier, analys och research. Lantmännen har idag verksamhet i 19 länder, därför har byråns internationella nätverk och erfarenhet varit en viktig faktor i Lantmännens val.

- Vi har nu tagit vårt första steg genom att samordna alla medieköp. Nästa steg blir upphandlingen av reklambyråpartner, vilket jag bedömer vi kan vara klara med inom kort, säger Madelaine Hellqvist, chef för varumärke och marknadskommunikation i Lantmännen och den som leder upphandlingen av koncerngemensamma medie- och reklambyråer.

Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare och har genom denna koppling en unik ställning, som livsmedelsproducent med verksamheter i hela kedjan från jord till bord.

- Genom vårt ursprung, i svenskt lantbruk och genom våra starka varumärken, är jag övertygad om att vi har stora möjligheter att stärka vår konkurrenskraft både som Lantmännen, men också genom korsbefruktning med våra produktvarumärken. Detta är något som behövs och något vi vet efterfrågas, inte minst i butiksmiljö där antalet märkningar börjar bli en snårskog och där konsumenterna alltmer efterfrågar enklare val. Man vill helt enkelt veta vad man kan lita på, säger Madelaine Hellqvist chef för marknadskommunikation och varumärke på Lantmännen som ansvarat för upphandlingen.

För frågor kontakta gärna: Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: 0703-85 11 91 Madelaine Hellqvist, chef för marknadskommunikation och varumärke på Lantmännen tel: 070 588 97 80 madelaine.hellqvist@lantmannen.com



Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com