Tarra Nilsson om nyfikenhet, erfarenheten från utbrändhet och att vara fotbollsnörd utan bollsinne
Möt Tarra, en nyfiken vinnarskalle som startade sin karriär på Lantmännen Lantbruks kundtjänst 2012 för att genom en tuff erfarenhet, Lantmännens ledarträning och hårt arbete idag ansvara för Lantmännens supportfunktioner; Service Desk, On site Support och Telefonisupport med medarbetare placerade i olika delar av Sverige.
Hej, vem är du?
Tarra heter jag. Ursprungligen från Malmö, men bor sedan några år tillbaka i Stockholm. Är något av en fotbollsnörd, men helt utan bollsinne. Ägnar en stor del av min fritid åt fotboll och reser gärna land och rike runt för att följa Malmö FF. Som person är jag spontan, glad och nyfiken. Tycker om en heldag på stan, en musikal/teaterföreställning likaväl som att läsa en bok eller ta en promenad vid havet eller i skogen.
"De flesta som känner mig skulle nog lägga till att jag är en smula envis och en äkta vinnarskalle."
Mest stolt över i ditt liv?
Att jag inte ger upp och att jag är en obotlig optimist.
Berätta om din karriär inom Lantmännen?
Jag började på Lantmännen Lantbruks kundtjänst 2012. Då satt vi på Tre Skåne i Malmö. Under de tre åren som jag arbetade på Lantbruk hann jag med att jobba med ordermottagning, leveransfrågor, fakturering och avtal. Under 2014 blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom, en upplevelse jag inte önskar någon men som lärde mig saker om mig själv som jag nu har nytta av varje dag.
"Till en början hade jag ingen förståelse för varför jag blivit sjukskriven och jag höll mig sysselsatt med diverse projekt från morgon till kväll. Efter några veckor kollapsade jag helt, stressen hade stängt ner kroppen, mitt tal påverkades och jag tappade ord."
Jag fick symptom som extrem trötthet, dåligt minne och stora svårigheter med folksamlingar. Efter det följde månader av besök hos läkare, psykolog och arbetsterapeut för att få tillbaka funktioner i kropp och knopp. Jag fick fantastiskt fint stöd från supportfunktioner runt omkring mig, inte minst från min chef, och ägnade sjukskrivningsperioden till att verkligen läka. Det är jag enormt tacksam för. Under tiden jag var sjukskriven fick jag lära mig att hantera stress på andra sätt än tidigare, men också lära känna min kropps signaler – och respektera dem! Erfarenheten från utbrändheten har hjälpt mig att sätta gränser, både för mig själv och andra.
"Känner du att det är för mycket är mina bästa tips att prata och lyssna. Prata med din chef och dina kollegor om hur du har det och våga lyssna på kroppen och signalerna den ger dig. Ingenting är så viktigt eller bråttom att det är värt att själv gå sönder för."
När jag kom tillbaka till jobbet kände jag att jag ville göra något nytt. Det dök upp en tjänst som administratör Produktsupport på Lantmännen Maskin. Jag påbörjade den tjänsten 2015 och stannade på Maskin under ca tre år. Under de åren jobbade jag med garantiprocesser samt var utbildningsansvarig för våra mekaniker, verkmästare och verkstadschefer.
Under hösten 2017 gick jag Lantmännens ledarträning och där lärde jag känna flera spännande och härliga människor. En av dessa hörde av sig till mig under 2018 och bad mig söka en tjänst på GF IT. Den 1 december 2018 började jag som Service Delivery Manager Telecom och i samband med det bytte jag kontor från Malmö till Stockholm. Sedan dess har jag haft tre olika roller inom GF IT; Service Delivery Manager Telecom, IT Platform Manager Telecom och min nuvarande roll Manager IT Support Center.
Vilka erfarenheter tar du med dig från dina tidigare roller?
Kontaktnätet och förståelsen för att Lantmännen är ett stort företag, med olika fokus inom olika verksamheter, men framför allt att vi hjälper och stöttar varandra oavsett roll. Jag upplever att alla vill att det ska gå bra för Lantmännen och för våra svenska lantbrukare – våra ägare. En annan aspekt jag tar med mig är att våga testa nya saker. Lantmännen har så många spännande utmaningar och möjligheter. Man behöver bara våga fråga!
Berätta om din nuvarande roll – vad gör du på dagarna?
I min nuvarande roll ansvarar jag för våra supportfunktioner; Service Desk, On site Support (Stockholm och Malmö) samt Telefonisupport. Teamet är placerade på olika ställen, Stockholm, Enköping, Göteborg, Malmö och Sundsvall. Jag skulle säga att mitt viktigaste ansvar är att skapa rätt förutsättningar för teamet att jobba på. Det är de som är stjärnorna och ger våra kollegor fantastiskt support varje dag!
"Mina dagar består av möten, mejl och Teams. Det kan kanske låta lite trist och enformigt, men jag har väldigt roligt på jobbet och mina dagar är sällan likadana. Även om dagarna består av möten, är innehållet i mötena olika. Det kan vara allt från budget, processer och rutiner till nya tekniska lösningar, diskussioner om projekt och initiativ, förbättringsarbeten etcetera."
Att beskriva dagarna är inte helt enkelt. Oftast är jag på kontoren i Stockholm eller Malmö, där jag trivs och jag har gärna fysiska möten om möjligheten finns. Mellan möten tycker jag om att prata med kollegorna i huset, bjuda på något skämt/anekdot eller bara ta en spontan fika.
Roligast med rollen och mest utmanande?
Det roligaste med mitt jobb är att jag kan använda min erfarenhet från tidigare roller för att förbättra och utveckla våra supportfunktioner. Att ta med mig erfarenhet från ”verkligheten” till IT helt enkelt.
"Det som är mest utmanande är att Lantmännen är så stort och komplext. Det som funkar för ett bolag är helt fel för ett annat. Att hitta balansen och ”lagom” är inte alltid enkelt, men jag gillar utmaningen och komplexiteten."
Vilka egenskaper är viktiga för att lyckas i din nuvarande roll?
Det kan låta klyschigt, men Lantmännens värderingar helhetssyn, handlingskraft och öppenhet är viktiga. Att förstå helheten och se synergier mellan våra bolag, samtidigt våga agera och sätta ramarna för vad support är på Lantmännen och att också vara öppen med vad vi gör och varför. Det svåra är kanske inte att säga vad vi gör, utan mer att beskriva vad vi inte gör. Det är viktigt att vara lyhörd och flexibel, men också tydlig och rak.
Berätta om ett tillfälle då använt någon av värderingarna öppenhet, helhetssyn och handlingskraft för att ta dig vidare i projekt/beslut?
Oj. Det skulle jag vilja säga att jag gör dagligen. Allt från att anpassa uppgradering av applikationer för att inte krocka med vårbruk/skörd till strategiska beslut om hur och vad vi ska jobba med. Inom teamet pratar vi ofta om att se hela Lantmännen och ta beslut därefter. Det är det som är vår superkraft.
Vad driver dig att utvecklas?
Att jag är så nyfiken. Jag vill veta hur saker funkar, varför man gör på ett visst sätt eller hur man kan göra saker på andra sätt för bättre resultat. Jag tycker verkligen om att lära mig nya saker och att få nya perspektiv för att bygga en bredare bild.
Vad hoppas du blir ditt nästa steg inom Lantmännen?
Jag hoppas att jag fortsätter utvecklas som ledare inom Lantmännen, då jag trivs med värderingarna och företagskulturen. Gärna fortsatt inom IT, även om jag också tycker att livsmedel och energi känns spännande. Områden jag inte jobbat med tidigare så där hade jag gärna lärt mig mer.
Dina bästa tips till andra som vill göra karriär inom Lantmännen?
Våga! Våga vara öppen med vad du vill. Våga fråga och våga testa nytt, och kanske viktigast - gör alltid ditt bästa där du är och ha kul på jobbet!
Vilket är ditt bästa tips till en person som är nyanställd på Lantmännen?
Läs på Inside, där finns massor av bra information och är en bra ingång för att lära sig Lantmännen-begrepp. Ta också hjälp av kollegor och våra supportfunktioner. Vi finns här för att hjälpa dig och ge dig en flygande start.
Det bästa med Lantmännen?
Lantmännen är en stor koncern, men med känslan hos ett familjeföretag. Här kan man jobba med nästan vad som helst, hur länge som helst.
Fakta Tarra Nilsson
Namn: Tarra Nilsson
Antal år inom Lantmännen: 12
Tidigare roller: Ordermottagare, Backofficemedarbetare, Admin Produktsupport, Utbildningsansvarig, Service Delivery Manager Telecom, IT Platform Manager Telecom
Nuvarande roll: Manager IT Support Center
Fritidsintressen: Kolla på fotboll, umgås med nära och kära, läsa, resa, träna
Som liten ville jag bli: Astronaut - för att kunna hoppa på månen!
Favoritprodukt ur Lantmännens sortiment: Jämnt skägg mellan Finn Crisp Ranch, Hattings bröd Havre god och pannkakorna. Finns så mycket gott i vårt sortiment!