Nu har de första leveranserna av lastbilar som ingår i projektet EthaDrive gått iväg. EthaDrive är ett innovationskluster som får stöd av Energimyndigheten för att stärka förutsättningarna för det svenskproducerade biodrivmedlet ED95. Med sin höga klimatnytta har bränslet potential att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter med hela 90%. En av de första lastbilarna inom projektet levererades till miljöserviceföretaget Renall i Norrköping den 9 juli.
– Vi har sedan 2015 en helt fossilfri fordonsflotta. Det ställer krav på oss att följa med i utvecklingen av nya alternativ och vara snabba att implementera ny teknik i vår verksamhet. EthaDrive ger oss också möjlighet att vara med och forma framtidens lösningar genom att våra erfarenheter av praktisk användning av fordon och drivmedel delas och sprids genom projektet. Vi får också tillgång till ett större nätverk av både kollegor, leverantörer och kunder, säger Ronny Fyhr, vd på Renall i Norrköping.
Bakom EthaDrive står biodrivmedelleverantörerna Lantmännen Agroetanol och Sekab BioFuels & Chemicals samt fordonstillverkaren Scania.
– Hållbarhet är hjärtat i vår verksamhet och vi behöver samarbeta för att minska klimatpåverkan från tunga transporter. I EthaDrive samverkar åkare, fordons- och drivmedelstillverkare med stöd från Energimyndigheten för att genomföra ett steg i en nationell färdplan. Det ger energi och kraft för att driva på utvecklingen mot minskade utsläpp från tunga transporter och det är vi stolta över att vara del av, säger Lars-Gunnar Edh, vd på Lantmännen Agroetanol.
Med start i början av juli och fortsatt under andra halvåret 2020 levereras de lastbilar som ingår i innovationsklustret. Fordonsdata och värdefulla erfarenheter från ägare och förare kommer att samlas in och bearbetas för att kunna spridas som goda exempel.
– Vi ser mycket positivt på samarbetet inom EthaDrive och är glada för att projektet nu tar fart ordentligt. För att nå klimatmålen är förnybara drivmedel en mycket viktig pusselbit. Scanias etanolmotorer har samma verkningsgrad som motsvarande dieselmotor och kan användas för många olika transportarbeten, från anläggningsarbete till medeltung fjärrtrafik. Det är en del av vår filosofi att erbjuda ett fossilfritt alternativ till varje transport, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.
Etanol är världens största biodrivmedel och etanolbränslet ED95 används till tunga fordon. Fördelarna med ED95 är att det är lätt att handskas med och samtidigt enkelt och kostnadseffektivt att producera och distribuera. Etanol har en mycket hög klimatnytta vilket skapar förutsättningar för hållbara transporter med en koldioxidreduktion på upp till hela 90 procent, jämfört med fossil diesel. Utöver detta så ger ED95 en mycket ren förbränning, vilket bidrar till en förbättrad lokal luftkvalitet i exempelvis städer.
Läs mer om evenemanget i Norrköping på https://ethadrive.se/fossilfria-sedan-2016-nu-satsar-renall-pa-fler-fornybara-branslen/.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Gundberg, affärsutvecklare, Lantmännen Agroetanol
Tel: 010 556 14 38
E-post: andreas.gundberg@lantmannen.com