Bönder och barn tillsammans mot cancer

Pressmeddelanden, 2017

För fjärde året i rad gör Sveriges lantbrukare, Lantmännen och Trioplast gemensam sak för cancerforskningen. Under 2018 kommer lantbrukare återigen att kunna köpa färgglad sträckfilm genom Lantmännen och därigenom stötta forskningen mot cancer. Nu under parollen Bönder och barn tillsammans mot cancer och med en tredje färg för barnen - gult.

Precis som tidigare lägger lantbrukaren 5 kronor, Lantmännen och Trioplast lägger till 5 kronor vardera per rulle sträckfilm så att varje rulle generar 15 kronor till cancerforskningen. Bidragen kommer att delas upp mellan Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO, Prostatacancerförbundet och Barncancerfonden.

– Vi har ju märkt ett mycket stort intresse och engagemang för det här initiativet både från våra kunder och från våra medarbetare. Jag tror att väldigt många blir glada för möjligheten att kunna visa sitt stöd för cancerforskningen med hjälp av de färgglada balarna, säger Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen.

2017 års blå och rosa sträckfilm gav mer än 225 000 kronor till forskningen och företagen satsar på att överträffa det bidraget 2018. Den färgade plasten fungerar och återvinns på samma sätt som den vanliga plasten.

– Min förhoppning är att få se dessa balar exponerade i olika formationer både på fält och i sociala medier under hashtaggen #balarmotcancer. Ju mer exponering desto mer uppmärksamhet för alla typer av insamlingar för cancerforskningen, avslutar Torbjörn Wahlström.

Rosa, blå och gul sträckfilm kommer att finnas till försäljning under våren 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen
E-post: torbjorn.wahlstrom@lantmannen.com