Lantmännen Maskin lanserar nytt sortiment av djurgrindar och foderhäck

Pressmeddelanden, 2013

Lantmännen Maskin lanserar tillsammans med Bocri AB ett nytt svensktillverkat sortiment av djurgrindar och foderhäckar under varumärket Säfflegrinden. Bocri AB är ett svenskt företag med traditioner i tillverkning av liknande produkter.

Lantmännen Maskin och Bocri AB har ingått samarbetsavtal som innebär att produkterna rikstäckande säljs och marknadsförs av Lantmännen Maskin och återfinns i butiks- och tillbehörssortimentet. Grindarna och foderhäcken har designats och utvecklats av Bocri AB.

- All tillverkning sker i fabriken i Säffle och råmaterialet är svenskt stål. Det är genuint svenska produkter – svensk design, svensk tillverkning och svenskt stål, säger Christer Lundquist, produktionsansvarig på Bocri AB.

- Sortimentet lanserades i samband med Elmia Lantbruk Djur & Inomgård i oktober. Besökarna visade ett mycket stort intresse för Säfflegrinden. Det är glädjande att kunna erbjuda en helt igenom svensk produkt av garanterat hög kvalité som lönar sig i längden, säger Fredrik Westh, produktchef tillbehör, Lantmännen Maskin.

Produkterna kännetecknas av hög kvalité, låg vikt och styrka. Höghållfast stål medger konstruktioner i tunnare material vilket sparar vikt. Det ger i sin tur miljöfördelar i alla led, vid transporter av råmaterial till fabrik, intern hantering vid tillverkning, transport till kund samt för arbetsmiljön hos tillverkare och slutanvändare. Stor vikt har lagts vid att produkterna inte ska ha några vassa kanter som kan skada djuren.

Säfflegrinden grindsystem

Grindarna har runda, mjuka former utan vassa kanter. Samtliga är försedda med plastpropp i rörets ände för att förhindra skärskador vid hantering. Grindarna levereras med varmförzinkad kätting och rostfria karbinhakar.

Modell                                  Material                         Dimension, mm                    Vikt, kg
Grind 6 rör                            Höghållfast stål              3.000 x 1.600                              28
Grind 7 rör med mittstolpe   Stål av standardkvalitet  3.040 x 1.700                              42
Grind 8 rör                            Höghållfast stål              3.000 x 2.000                              36
Grind med dörr                     Höghållfast stål              3.000 x 2.000/1.700                    51
                                                                                    Dörröppning 1.300 x 2.000

Säfflegrinden foderhäck

Foderhäcken har ny unik design med 16 platser och är utbyggbar till oval form för att rymma fler balar. Den är tillverkad av höghållfasta rör. Inga vassa kanter som kan skada djuren. Den låga vikten gör att foderhäcken enkelt kan flyttas genom att ställa den på högkant och rulla. Foderhäcken är delbar i fyra delar vilket minskar transportkostnaden.

Modell                   Material              Antal platser  Diameter, mm  Höjd, mm   Vikt, kg
Foderhäck, rund    Höghållfast stål            16                   2.300            1.400            28