Svenskarna cyklade 91 000 kilometer till mataffären i september

Pressmeddelanden, 2011

­8 av 10 svenskar tar bilen till mataffären, något som Lantmännens tog fasta på inför kampanjen ”Många sträckor små”. Under september inspirerades vi att ta cykeln till mataffären i stället för bilen. Nu redovisar Lantmännen den totala sträckan som cyklats, drygt 91 000 km motsvarande 1,7 varv runt jorden med en besparing av koldioxid på 13 965 kilo. Många sträckor små fortsätter, appen är aktiv och det finns mer bra mat att vinna för den som cyklar vidare med appen.

Med ”Många sträckor små” har både städer och enskilda cykelsträckor till mataffären registrerats. Sammanlagt har 24 385 cykelsträckor registrerats i hela landet, vilket blir en sträcka på hela 91 288 km. Genom detta enkla och miljösmarta val har 13 965 kilo koldioxid besparats. Bäst i landet blev Stockholmarna som cyklat 27,6 procent av den totala sträckan på 91 272 km. Enskilt bäst blev Jostein Rong som cyklat sammanlagt 926 km med ”Många sträckor små”. Som tack för sin stora miljöinsats är Jostein en av de tio som belönats med en cykel från Kronan.

Tack för en rolig och inspirerande tävling. Det har varit roligt att ha appen som extra morot när man ska ut. Jag har både cyklat till den lokala mataffären och till min sjukbehandling, och kommer fortsätta cykla med ”Många Sträckor Små”, säger vinnaren Jostein Rong.

En tredjedel av svenskarna – tänker till om hur de tar sig till matbutiken

Så många som 84 procent av alla svenskar kör bil till affären när de skall storhandla och nära hälften tar bilen för att kompletteringshandla och göra små inköp. Det har visat att kampanjen Många sträckor - har fått så många som en tredjedel av svenskarna att nu tänka på hur de tar sig till butiken.

– Vårt mål med aktiviteten är att inspirera svenskar att göra smarta val för miljön i sin vardag, och det glädjer oss att se att vi faktiskt fått nästan var tredje person att tänka till, säger Jenny Svederman presschef på Lantmännen.

Bra mat från Lantmännen – ansvar från jord till bord

Lantmännens ambition att ta ansvar från jord till bord innebär att Lantmännen som företag tar både små och stora steg för en hållbar utveckling i hela kedjan – från jorden till maten på bordet. I detta ansvar ligger även att bidra till att påverka den enskilde konsumentens miljöengagemang i vardagen.

*Enligt undersökningen Mat & Klimat.

Läs mer på: www.lantmannen.se

För mer pressinformation:

Jenny Svederman, presschef Lantmännen

Tel: + 46 705 87 42 34

jenny.svederman@lantmannen.com

Korta fakta från undersökningen:

Undersökningen genomfördes i juli 2011 med 1309 respondenter i åldrarna 15-80 år.

• 81 procent av alla svenskar storhandlar och en tredjedel (32%) av de som storhandlar gör det varje vecka.
  • 63 procent av alla svenskar handlar flera gånger i veckan medan 28 procent enbart handlar en gång i veckan, ytterst få handlar varje dag (4 procent).
  • 8 av 10 svenskar tar bilen till affären.
  • 14 procent går, 7 procent åker kommunalt och 10 procent cyklar.
  • Stockholmarna ligger i topp när det gäller att åka kommunalt (16 procent) samt att gå (64 procent) till sin matbutik för att kompletteringshandla.