Världens modernaste fabrik för katt- och hundmat invigs

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-06-09

Världens modernaste fabrik för katt- och hundmat invigs

Lantmännen Doggys nya, ultramoderna och miljövänliga fabrik är en integrerad del av företagets produktionsanläggning i Vårgårda och invigdes i fredags av Johan Karlström, chef division Livsmedel på Lantmännen.

Fabriken är helautomatiserad och har kapacitet för att tredubbla produktionen av den framgångsrika och mer miljövänliga konservförpackningen Tetra Recart som Lantmännen Doggy introducerade 2005 inom varumärkena Mjau, Doggy och Bozita.

– Efterfrågan på Tetra Recart ökar starkt både i Sverige, Tyskland och Ryssland och det gör att vi investerar 65 miljoner kronor i det nya fabriksprojektet, säger Hans Nilsson, vd för Lantmännen Doggy.
Det ökade intresset är dels ett resultat av att Tetra Recart förpackningen är mer miljöanpassad än konservburken. Dels att de nya populära recepten med älg, havskräfta, kycklinghjärta med mera faller våra fyrbenta vänner i smaken. Lantmännen Doggy arbetar även mycket aktivt med att minska sin miljöpåverkan och Tetra Recart förpackningen blir därför en viktig del i detta arbete som världens första kartongbaserade för- packning, speciellt utformad för livsmedelsprodukter som traditionellt sett förpackats i konservburkar och glasburkar.

För övrig information: Hans Nilsson vd Lantmännen Doggy mobil: 070 9347500, hans.nilsson@lantmannen.com