Säkert och miljöanpassat alternativ för motorfantaster

Pressmeddelanden, 2010

Idag tävlas det med alkylatbensin bland annat på bilsidan, STCC och i roadracing, ProSuperbike. Lantmännen Aspen har nu kört tester även för motocrossmotorcyklar med positivt resultat. Testerna har utförts på en Honda CFR250R med insprutning och inga tecken på ökat slitage eller sänkt prestanda har kunnat påvisas.

– Tack vare de tester som nu genomförts känner vi oss säkra på att det inte finns några tekniska hinder för miljöanpassade bränslealternativ inom MC-sporten, säger Birger Agnetun, tekniskt ansvarig Lantmännen Aspen. Testerna visar att man inte behöver göra några justeringar i inställningarna, och att det varken blir ökat slitage eller sämre prestanda.

– Vi ser bara fördelar med att använda alkylatbensin, säger Rustan Jarnesand, Honda MC. På så sätt möter vi de ökade miljökrav som ställs på sporten. Alkylat är dessutom bättre än vanlig bensin ur ett rent hälsomässigt perspektiv.

Även Stefan Lang, kommunikationsansvarig på Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet är nöjd med resultatet av testerna. – Det finns flera delar i detta som är positivt. Det första är givetvis resultatet av undersökningen i sig som visar att Hondas 250cc-motorer kan köras på Aspens alkylatbensin utan problem. Förhoppningsvis innebär det att fler förare väljer alkylatbensin och att fler branschtillverkare följer efter. Sporten möter allt högre miljökrav från omvärlden som vi måste uppnå för att överleva. Det andra som är positivt är själva samarbetet mellan Aspen och Honda. Att hitta nya, bättre alternativ genom samarbete är avgörande ifall utvecklingen ska gå vidare. Detta sänder positiva signaler om att sportens aktörer tar miljöarbetet på allvar.

För mer information, eller om du vill ta del av rapporten i sin helhet, vänligen kontakta:

Rustan Jarnesand, Teknisk service, Honda MC Svenska AB, tel. 0300-513 00, rustan@hondamc.com Birger Agnetun, Tekniskt ansvarig Lantmännen Aspen, tel. 0301-230010, birger.agnetun@lantmannen.com

Ladda ned filer här