Nytt licenskontrakt och tre nya återförsäljare av salix

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-07-12

Nytt licenskontrakt och tre nya återförsäljare av salix

Lantmännen Agroenergi har skrivit licenskontrakt med Reab Rosenhälls Energi AB, Lillöhus AB och Vallkärra Växt AB. De nya licenserna/kontraktet ger företagen rätt att föröka, marknadsföra och sälja salixsorter som ägs av Lantmännen Agroenergi och av Lantmännen SW Seed.

De tre företagen blir i och med det nya kontraktet nya aktörer bland ett tjugotal andra företag i Europa med liknande licenskontrakt på salix. Reab Rosenhälls Energi, Lillöhus och Vallkärra Växt har tidigare varit producenter av salixsticklingar som sedan sålts via Lantmännen Agroenergi . De nya licenskontrakten innebär att Lantmännen Agroenergi inte kommer att direktsälja sina salixsorter i samma omfattning som tidigare.

– Denna ändrade säljstrategi kommer att effektivisera och öka försäljningen av salix i både Europa och inte minst i Sverige, säger vd Ivar Karlsson på Lantmännen Agroenergi.

Reab Rosenhälls Energi, Lillöhus och Vallkärra Växt kommer att kunna erbjuda salixsorter för olika odlingsområden, men också planteringstjänster och rådgivning kring planteringen.

För frågor kontakta gärna: Ivar Karlsson vd på Lantmännen Agroenergi Tel: +46 70 8147830 ivar.karlsson@lantmannen.com

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se

Ladda ned filer här