Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-03-23 Marknadsdomstolen ger Lantmännen Doggy rätt att fortsätta att argumentera för svensk djurmat

Marknadsdomstolen har slagit fast att Lantmännen Doggy måste justera sin marknadsföring på några punkter. Men domstolens utslag innebär att Lantmännen Doggy även i fortsättningen får lov att använda uttryck "Alltid svenskt" och "Svensk Naturkraft". Marknadsdomstolen klargör dessutom hur "Närproducerat" får användas.

- Det är skönt att vi som liten tillverkare får fortsätta att konkurrera med multinationella jätteföretag på ett framgångsrikt sätt, säger Hans Nilsson, vd på Lantmännen Doggy.

Lantmännen Doggy tillverkar sina djurmatsprodukter på företagets anläggning i Vårgårda. Under de senaste åren har Lantmännen Doggy uppnått stora framgångar på den svenska marknaden för djurmat och är idag marknadsledare på torr hundmat i Sverige. Marknadsdomstolen gav Lantmännen Doggy rätt att även i fortsättningen använda uttryck som Svensk Naturkraft och Alltid svenskt.

- Vi vet att svenska hussar och mattar känner en trygghet med att våra produkter tillverkas i Sverige, fortsätter Hans Nilsson.

Marknadsdomstolens beslut innebär dock att Lantmännen Doggy måste justera sin marknadsföring. Uttrycket Varför ska svenska hundar äta importerad mat får inte längre användas. Filmen om Fanny föreläsare får inte heller visas.

Dessutom har Marknadsdomstolen nu slagit fast att uttryck som Närproducerat inte får användas om produktion sker på ett ställe i Sverige samtidigt som produkterna säljs över hela landet. Marknadsdomstolen likställer Närproducerat med lokalt producerat.

-Vi är tacksamma för att Marknadsdomstolen nu har slagit fast hur utryck som Närproducerat får användas. Vi kommer att ändra uttrycket till Svenskproducerat, säger Hans Nilsson avslutningsvis.

För mer information kontakta gärna: Hans Nilsson, vd Lantmännen Doggy AB, 0322-66 65 20, 0709-34 75 00 hans.nilsson@lantmannen.com

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se