Lantmännen och Swecon förvärvar tyska Könicke

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-08-16

Lantmännen och Swecon förvärvar tyska Könicke Swecon, en del i Lantmännens division Maskin, förvärvar Könicke Baumaschinen GmbH & Co. KG, och ökar därmed sin närvaro på den viktiga tyska marknaden för anläggningsmaskiner. Förvärvet slutförs när det tyska konkurrensverket gett sitt godkännande.

– Tyskland är Europas största marknad för anläggningsmaskiner och för oss är det strategiskt riktigt att satsa och öka vår närvaro där, säger Clas Eriksson, chef för Lantmännens division Maskin.

Affären är ett led i Lantmännenkoncernens strategi att bli "smalare och vassare" där Swecons verksamhet är ett viktigt satsningsområde. Swecon är sedan mer än 50 år auktoriserad återförsäljare av Volvos anläggningsmaskiner. Med en omsättning på knappt 4,5 miljarder kronor och med ansvar för Sverige, de baltiska länderna och stora delar av centrala och norra Tyskland, är Swecon en mycket viktig partner för Volvo.

– Vi är mycket nöjda med att Swecon blir vår framtida distributionspartner i norra Tyskland, det här är ett viktigt steg som kommer att vara till stor nytta för våra kunder, säger Chris Rees, President Volvo Construction Equipment Region Europé och fortsätter: -Volvo Construction Equipment har länge haft en nära relation till Swecon, och denna affär är den senaste i en rad förvärv som inneburit att Swecon har utvecklat en stark, professionell och kundfokuserad verksamhet i Norden och Europa. Swecon har ett förstklassigt rykte vad gäller kundnöjdhet och kommer verkligen att skapa mervärde – vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att utveckla denna viktiga del av vår europeiska verksamhet. De har ett vinnande koncept som har inneburit stora fördelar för våra kunder, och jag är säker på att det nya samarbetet kommer att bli en stor framgång.

Efter förvärvet kommer Swecon i Tyskland, med en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor, ha cirka 500 medarbetare på totalt 20 anläggningar.
– Med förvärvet av Könicke vill vi erbjuda våra kunder det allra bästa i form av rådgivning, produkter och kundsupport. Vi ser också olika former av synergieffekter i den här affären. Vi planerar att på sikt introducera ett nytt koncept som vi utvecklat för den svenska marknaden där vi utbildar våra kunder i "eco-operating" som ger lägre kostnader, minskat slitage och ökad säkerhet. Det bidrar även till minskad klimatpåverkan genom lägre koldioxidutsläpp, säger Clas Eriksson.

För frågor kontakta gärna: Clas Eriksson, chef för Lantmännens division Maskin tel. +46 8 657 42 68

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se