Julbordet är dött, länge leve jullugnet

Pressmeddelanden, 2010

​Nio av tio stressar inför julen och lika många önskar att julen kunde handla mer om familj än om ”måsten”. Och nu verkar många ha fått nog. Redan förra året sågs ett trendbrott i försäljningen av mat som köps färdig att äta och i år spås rekordförsäljning.

Nio av tio svenskar upplever stress inför julen, enligt en undersökning som Coop gjorde bland 35 000 medlemmar inför förra julen. Och enligt Svenska Kyrkan och Sifos mätningar säger en av tre att man inte ser fram emot julfirandet. Rubriker som ”Julmat på nolltid”, ”Fixa en stressfri jul”, och ”Många måsten före jul” talar också sitt tydliga språk.

Unna sig lugn och ro med matlagningsfria dagar
Fler och fler sätter ner foten och vill att julen ska handla mer om att umgås med familj och vänner (88 % enligt Svenska kyrkans undersökning), än tråkiga måsten. Detta speglar sig också i våra matinköp.

Gooh, som säljer Operakällarens hämtmat, såg en ökning i sin försäljning redan förra året. December 2009 såldes 41 procent mer än december året innan.

- Det är ett tydligt trendbrott med så här stark försäljning även i andra halvan av december, som normalt är en lågperiod. Men vi och handeln ser att julen blir kortare för varje år. Nu äter vi julmat på julafton och någon dag till, sedan är det tillbaka till vanliga rutiner igen. Det kommer bli extra tydligt en helg som denna med många vardagar, så Gooh laddar för rekordförsäljning i år igen, säger Jonas Regnér, vd på Gooh.

Långa önskelistor när vi väljer mat
Och decembermånaden och julstressen är inget undantag. Även totalt sett under året ökar försäljningen av färdiglagad mat som man köper hem från butik eller restaurang. Tillväxten drivs av nya konsumentvanor – krav på ökad bekvämlighet leder till fortsatt ökad efterfrågan av ”konsumtionsfärdiga” alternativt. Samtidigt ställer kunden allt högre krav på bra mat med naturliga råvaror (utan tillsatser) och höga näringsvärden.

- Vi har under de senaste åren stadigt taktat på en försäljningsökning på 40 procent. Under året som gått har vi slagit upp dörrarna för vårt nya kök och rullat ut nationellt så nu kan stora delar av Sverige få prova Operakällarens hämtmat, berättar Jonas Regnér, vd på Gooh.