Miljøtilpasset Aspen alkylatbensin introduseres på Plantasjen

Pressmeddelanden, 2009

Lantmännen Aspen og Plantasjen har inngått en avtale om salg av Aspen alkylatbensin i alle Plantasjens butikker i Sverige, Norge og Finland. Aspen alkylatbensin blir dermed lettere tilgjengelig for forbrukere som vil være miljøvennlige i sine hager.

Alkylatbensin fra Lantmännen Aspen har vært på markedet i 20 år. Kundene har først og fremst vært profesjonelle brukere, som f.eks. skogsarbeidere og parkforvaltere, som har fylt på sine motorsager, ryddesager og gressklipper med den miljøtilpassede alkylatbensinen. Nå vil selskapet nå ut til privatkunder med hage. Opp mot 20 millioner liter vanlig bensin fylles på svenske gressklippere hvert år.

− Hver liter vanlig bensin som byttes ut med alkylatbensin, gir store gevinster for miljøet vårt. Også brukeren får det mye bedre fordi bensindamp og avgass er mye mindre farlige. Alkylatbensin inneholder 99 prosent færre giftige stoffer enn vanlig bensin, sier Mats Uhrlander, markedsansvarlig for Norden i Lantmännen Aspen.

Plantasjen er Nordens største hagesenterkjede med 33 butikker i Sverige, 52 i Norge og åtte i Finland. I 2009 ble det åpnet ytterligere fem butikker i Norden. Salget av Aspen alkylatbensin vil starte i butikkene i løpet av våren.

− Det er i tråd med Plantasjens profil å tilby kundene miljøtilpassede alternativer uten å gi avkall på kvaliteten. Med Aspen alkylatbensin får vi et attraktivt drivstoffalternativ til hagens maskiner, sier David Rosberg, Category Manager på Plantasjen.

− For oss i Lantmännen Aspen er det en god følelse for første gang å samarbeide på alvor med en stor butikkjede for privatkunder innen hagesentersegmentet. Det er blant annet her vi vil utvide markedet vårt i bredden og styrke varemerket vårt. Både vi og Plantasjen ser dette som et langsiktig samarbeid som vi håper gir stor kunde- og miljønytte, sier Mats Uhrlander.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne: Mats Uhrlander, markedsansvarlig for Norden Lantmännen Aspen, tlf. +46 708 23 50 09 Claes Alin, Adm. dir. Lantmännen Aspen, tlf. +46 708 23 50 22 David Rosberg, Category Manager Plantagen, tlf. +46 702 16 88 20 Evelina Sjögren, markedssjef Plantagen Sverige, tlf. +46 704 17 59 22