Ny teknik att analysera mat skyddar allergiker

Nyheter, 2007

PRESSMEDDELANDE 2007-03-31

Ny teknik att analysera mat skyddar allergiker

Selleri, senap och sesam är exempel på livsmedel som kan framkalla svåra allergiska reaktioner hos känsliga personer, även om endast låga halter förekommer i maten. Nu finns nya och säkrare DNA-baserade metoder som kan spåra just dessa tre ingredienser. Tekniken har utvecklats av Lantmännen Analycen i samarbete med det norska forskningsinstitutet Matforsk.

Allergier har blivit allt vanligare i västvärlden, inte minst livsmedelsallergier. Samtidigt har möjligheterna att analysera hälsorisker och egenskaper hos råvaror utvecklats dramatiskt de senaste decennierna. För att skydda allergiska konsumenter kräver EG en märkning av livsmedel som innehåller allergena födoämnen, bland annat selleri, senap och sesam. Det är därför viktigt för livsmedelsföretagen att inte oavsiktlig inblandning av allergena födoämnen förekommer.

- Analyser är ett viktigt verktyg för att följa upp och kontrollera att lagstiftningen efterlevs. För vissa allergena födoämnen har det hittills saknats bra kontrollmetoder. Möjligheten att använda DNA- teknik är ett spännande alternativ, säger Charlotta Engdahl Axelsson, forsknings- och utvecklingschef, Lantmännen Analycen.

En artikel om de nya DNA-baserade analysteknikerna publicerades nyligen i European Food Research and Technology 2007. Här beskrivs hur metoderna, som har tagits fram av Lantmännen Analycen och norska Matforsk, kan påvisa även låga halter av selleri, sesam och senap i livsmedel. - Detta arbete är ett viktigt led i att skapa kompletterande metoder för detektion av allergena födoämnen. Dessa säkrare analysmetoder kan på sikt bidra till att skydda allergiska konsumenter, säger Charlotta Engdahl Axelsson.

De nya metoderna innebär i praktiken att man kan spåra cirka 0,005 gram av det allergena födoämnet i 100 gram livsmedel. Vid analys av selleri innebär metoden att en unik gen hos selleri detekteras. När det gäller sesam är det DNA relaterat till de allergena proteinerna vilka är unika för sesam som spåras. - Det är unika gener för de allergena födoämnena som detekteras, med undantag för senap. Senap kan bestå av flera arter som inte alls är släkt med varandra vilket har medfört att man specialkonstruerat en metod som fångar alla varianterna, säger Charlotta Engdahl Axelsson.

För frågor kontakta gärna: Charlotta Engdahl Axelsson, forskningschef Lantmannen Analycen, tfn 070 - 24 30 387 Stina Mustorp, molekylärbiolog, Lantmännen Analycen AS, tfn 0047-924 39 730 Susanne Viklund, informationschef Lantmännen Invest, tfn 0510- 88 721

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se