Lantmännen del av unikt nytt färdigmatsprojekt

Nyheter, 2005

Lantmännen del av unikt nytt färdigmatsprojekt

Den 1 september öppnade den första Gooh!-butiken i Stockholm där man kan köpa god och nyttig färdigmat. Gooh! bygger på ett unikt samarbete mellan Lantmännenföretaget Cerealia Foods och Operakällaren. Råvarorna kommer från svenska bönder, odlare och producenter. Majoriteten av måltiderna är dessutom nyckelhålsmärkta.

– Konceptet är helt baserat på konsumenternas önskan om nyttigare, godare och billigare måltider. Vi har lyckats koppla ihop erfarenheter och kompetenser från landets ledande producent och ett av Sveriges bästa restaurangkök. Tillsammans skapar dessa faktorer enorma förutsättningar och en helt unik position, säger Lars Fins, vd för Gooh

.!Redan 2001 började Cerealia Foods utveckla en unik produktionsmetod för färsk färdigmat. Metoden bygger på en mikrovågsbaserad teknik som möjliggör en högkvalitativ och säker produkt. Hållbarheten är 20-25 dagar, vilket är möjligt eftersom syret reduceras rejält vid tillagningen, så att bakterier får svårt att utvecklas. Maträtterna är skapade av Operakällarens köksmästare Stefano Catenacci som lyckats laga utmärkt färdigmat till ett skäligt pris. Rätterna som kostar mellan 30 och 65 kronor tillgodoser en rad smakriktningar; svensk husmanskost, italienska pastarätter samt orientaliska rätter. Till att börja med finns ett 20-tal rätter i sortimentet.

– Gooh! erbjuder möjligheten att äta stjärnrestaurangens smakrika och hälsosamma mat till humana priser. Vår målsättning är att bli världens första färdigmatsaktör som hamnar i nya Guide Rouge, säger Stefano Catenacci.

Butiken som ligger vid Norrlandsgatan i Stockholm innehåller mer än maträtterna. Tanken är att här ska man kunna inhandla en komplett måltid till lunch och middag, och även en del frukostmat. Här finns en rad innovativa tillbehör och hela dagarna serveras flera sorter nygräddat bröd. Här finns även egentillverkade smaksatta vatten, såsom "Örtvatten" och "Björkvatten", samt smoothies, färsk fruktsallad och desserter direkt från Operakällaren. Gooh! är också exklusiv återförsäljare av barnmaten GAPA, ett färskt ekologiskt barnmatsalternativ.

Att konceptet ligger i tiden är det ingen tvekan om. Förra året handlades färdiga rätter för 141 miljoner kronor. Tidsbrist är den vanligaste orsaken, men även att den färdigmat som vanligtvis erbjuds inte är särskilt god. Fryst färdigmat är fortfarande det som säljer mest, men den verkliga ökningen finns hos den kylda färdigmaten.

Målsättningen är att under de närmaste åren etablera ett stort antal måltidsbutiker i Sverige. Före utgången av 2005 kommer ytterligare tre butiker att öppnas, varav en i Täby.

För frågor kontakta gärna: Lars Fins, vd Gooh! tel: 070-927 80 00 Håkan Lundstedt, vd Cerealia Foods, tel: 08-519 787 40 Högupplösta bilder finns på http://www.gooh.se/press

PRESSMEDDELANDE 1 (1)

2005-09-02 Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 50 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 16 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se