Efter att ha utövat orientering i 15 år och utvecklat programvara för sporten, ifrågasatte Erik Öhlund, medgrundare till Svarta Räven varför han inte skulle kunna spåra sina betande djur, om det är möjligt att spåra sina lagkamrater när de springer genom skogen? Frågan dök upp efter år av boskap som flytt stängslet på familjens gård.
– Det är så lätt att säga 'jag ska bara kolla på djuren', men när man har jour varje dag en hel sommar är det en helt annan sak, och ett väldigt stort ansvar, säger Erik.
Ett vinnande koncept
2018 sökte Erik och hans affärspartner, Viktor Andersson till Växthuset med en idé: utvecklingen av GPS-teknik för att spåra betande djurs aktivitet.
– Vi hade testat idén på vår egen gård och grannens gård, men visste inte hur vi skulle ta saken vidare. Genom att gå med i Växthusprogrammet fick vi träffa andra entreprenörer och personer i Lantmännens nätverk som också arbetade med jordbruksuppfinningar. Traditionella acceleratorprogram fokuserar inte alltför mycket på jordbruk, vilket är anledningen till att Växthuset har varit ett vinnande koncept för oss,” berättar han.
Under programmet utvecklades duons idé till Goati - världens första GPS-drivna sensor för boskap. Tekniken innehåller samma funktioner som du annars skulle behöva för att spåra djuren manuellt: hälsostatus och bekräftelse på att inga djur har rymt. Digital spårning av boskap sparar inte bara bönder tid, det kommer också att möjliggöra mer proaktiva processer, som i sin tur skapar smartare, effektivare beslut för bättre lönsamhet. För närvarande är Goati i sitt sista skede av tester inför lansering som förhoppningsvis sker någon gång efter sommaren.
– Hittills har responsen varit över förväntan. Vi är glada över att ha en marknad som väntar på den här tekniken, och att ha lösningarna som levererar på behovet. Det viktigaste just nu är att vi ser till att alla funktioner fungerar som de ska, säger Erik.
Utmaningarna efter Växthuset
Även om tiden har gått fort sedan Svarta Räven deltog i Växthuset, har det varit en lång resa att komma fram till där de är idag. Enligt Erik kom den största utmaningen efter Växthuset:
– Vi visste om alla stegen vi behövde ta för att lansera Goati, så den verkliga utmaningen var att implementera allt som Växthuset hade accelererat. Tack vare programmet hade vi byggt upp ett nätverk som gjorde att vi kunde ansöka om bidrag via European Innovation Foundation och Jordbruksverket. Sedan dess har vi kunnat ta de nödvändiga stegen framåt, och nu är vi här, väldigt nära Goatis lanseringsmodell. Det känns så spännande, men också lite läskigt!” skrattar Erik.
Växthuset skapar flertalet möjligheter, bland annat branschövergripande synergier, kunskapsdelning och samarbete.
– En stor lärdom som jag har med mig än idag är förmågan att kunna förhandla. Oavsett om du är småföretagare eller anställd som deltar i Växthuset, kommer du absolut att dra nytta av förhandlingstekniker. Vi är alla beroende av samarbetspartners för att kunna växa" säger Erik.
Vi kunde inte ha sagt det bättre själva.
Framtidens smarta jordbrukssystem
I takt med att Svarta Räven växer, kommer Goati också att göra det. Härnäst undersöker teamet hur sensorn kan identifiera olika typer av djursjukdomar, bland andra användbara funktioner. Enligt Erik har ”Smart Farming” massor av framtida potential.
– Hur kommer det sig att elbilar finns men inga eltraktorer? Jag är nyfiken på att se vad jordbrukets Tesla eller iPhone kommer att bli. Jag ser mycket potential i att utforska hur småskalig verksamhet kan fungera i symbios med större verksamheter, säger han.
Ett annat område med stor potential är förstås utvecklingen av hållbart jordbruk på okonventionella sätt.
– Jag börjar höra mer och mer om generativt jordbruk, och min gissning är att Växthuset kommer att vara väldigt bra på det området i år. All denna mark som vi tar för givet för framtida grödor, den är inte given om tio år, och det tar lätt 15 år att utveckla smarta jordbrukssystem. Jag antar att vår största utmaning är tid. Att utveckla dessa produkter tar tid, och vi har inte oändligt mycket tid, fortsätter han.
Så om den riktiga utmaning är “speed to market”, vad skulle en Växthusalumns kloka råd vara till årets Växthussökande? Erik ler och säger självsäkert:
– Förenkla dina idéer och se till att identifiera vem kunden är. Växthuset gör det här riktigt bra, men det tål att betonas: Lär känna din kund!