Lantmännen Unibake investerar i Polen

2021, Nyheter

Lantmännen Unibake - en ledande global leverantör av färska och frysta bageriprodukter fortsätter att investera i Polen och annonserar en omfattande expansionsplan för sitt bageri i Nowa Sol.

Idag tillkännagav Lantmännen Unibake en viktig investeringsplan på ca 40 miljoner euro för att påskynda tillväxten på sina europeiska marknader. Investeringen omfattar en ny högeffektiv produktions- och förpackningslinje ämnad för snabbmatssegmentet och detaljhandeln samt en betydande utvidgning av lagret.

Investeringen inleds omedelbart och målet är att starta produktionen på den nya linjen under andra kvartalet 2022.

- Jag är stolt över att kunna tillkännage vår investering i Unibakes fortsatta tillväxt. Vi är starkt engagerade i våra kunder och deras tillväxtambitioner och dagens uttalande bygger på detta engagemang och på vår framgång på den polska och europeiska marknaden. Detta visar tydligt på Unibakes förmåga att behålla fokus och genomföra vår strategi trots ett utmanande affärsklimat, säger Jan E. Hertz, Chief Commercial Officer på Lantmännen Unibake.

Investeringsplanen stöder också den fortsatta framgången för Nowa Sol-regionen genom att skapa fler arbetstillfällen. Idag sysselsätter Unibakes bageri i Nowa Sól mer än 150 personer. Expansionen kommer att skapa ytterligare 30–40 direkta jobb. Då bageriet köper det mesta av sina råvaror på den polska marknaden kommer investeringen även att innebära ett antal nya indirekta jobb hos leverantörer och entreprenörer.

I dagsläget, med 34 bagerier i 15 olika länder, är Lantmännen Unibake en av Europas största bagerikoncerner. Företaget sysselsätter mer än 6 000 personer och producerar frysta och färska bageriprodukter för retail och foodservice till mer än 60 marknader världen över.

Lantmännen Unibake Polen har mer än 450 anställda.