ThermoSeed Global AB etablerar sin innovativa betningsteknik tillsammans med Fenaco i Schweiz

Nyheter, Pressmeddelanden, 2020

ThermoSeed Global AB, ett företag inom Lantmännen, kan nu se framemot ett långsiktigt samarbete med schweiziska lantbrukskooperativet Fenaco. Fenaco har nämligen köpt en anläggning för utsädesbetning efter att ha utvärderat ThermoSeedprocessen i flera länder. Anläggningen beräknas stå klar i maj 2021.

Kenneth Alness, VD på ThermoSeed Global AB är mycket nöjd med att få Fenaco som kund och samarbetspartner. Han säger:

– Det är glädjande att Fenaco valt ThermoSeed och jag ser fram emot vårt samarbete. Det gläder mig extra att vår miljövänliga teknik nu kommer att finnas i ytterligare ett land. Fenaco är kända för att ställa höga kvalitetskrav. När de väljer ThermoSeed är det ett bevis på vår höga kvalitet och det kommer att leda till ytterligare landvinningar för oss.

Anläggningen kommer att byggas i Lyssach, en liten ort som ligger nordost om Bern. Fenaco kommer att använda den för spannmålsutsäde av alla slag. Den beräknas stå klar i maj 2021 och kapaciteten kommer ligga på 15 ton/timme. Detta blir den åttonde anläggningen utanför Sverige och den andra anläggningen som sålts hittills i år.

Fenaco valde ThermoSeed-tekniken dels på grund av processens effektivitet och dels för att detta är en biologisk metod helt utan kemikalier Jürg Jost som är Managing Director på UFA-Samen, en del av Feneco, säger så här:– Vi har tittat på olika alternativ utan kemikalier och kommit fram till att ThermoSeed är det bästa alternativet. I Schweiz, precis som i övriga EU driver marknaden en ökad efterfrågan på kemikaliefria produkter. Vi är därför övertygade om att efterfrågan på utsäde betat utan kemikalier kommer att öka i Schweiz.Bilder finns på https://lantmannen.se/bildbanken.För mer information, kontakta gärna:

Kenneth Alness, vd ThermoSeed Global AB
E-post: kenneth.alness@lantmannen.com