Anna Carlström lämnar över som medlemschef till Jesper Broberg

2020, Nyheter

Jesper kommer närmast från en roll som förbundsdirektör på Hushållningssällskapet. Anna träder in i en ny roll som senior rådgivare inom funktionen Ägarrelationer.

Funktionen Ägarrelationer ansvarar för arbetet med ägarstyrning och medlemskommunikation i Lantmännen. Under Anna Carlströms tid som medlemschef har avdelningen bland annat etablerat och utvecklat väl fungerande arbetsformer och forum för ägardialog och medlemsengagemang. Anna, som är utbildad agronom med mångårig kunskap om lantbruks- och ägarfrågor, har arbetat på Lantmännen i 14 år och innehaft rollen som medlemschef i 12 år.

Anna Carlström lämnar över som medlemschef till Jesper Broberg.

Anna har under de senaste åren själv tagit initiativ till en överlämning till en ny medlemschef, med avsikt att få in nya perspektiv och för att driva utvecklingen av avdelningen för ägarrelationer framåt i framtiden. Tillsammans med Lantmännens styrelseordförande, koncernchef och vd samt ekonomi- och finansdirektör har beslutet tagits att genomföra skiftet nu.

– Anna har genom åren gjort ett fantastiskt jobb i rollen som medlemschef, och hon är en mycket uppskattad medarbetare – både inom Lantmännen, men även bland styrelse, förtroendevalda och alla våra medlemmar. Anna kommer att stanna i en senior rådgivarroll inom medlemsfunktionen på Lantmännen för att bidra med sin stora kunskap och erfarenhet av ägarkommunikation och medlemsfrågor, säger Christian Johansson, Lantmännens Ekonomi- och Finansdirektör.

Jesper Broberg tillträder som medlemschef under våren, senast den 1 juni 2021. Jesper är 51 år och utbildad agronom med ekonomisk inriktning från SLU. Han har många års erfarenhet som kontorschef, regionchef och affärsutvecklingschef på LRF Konsult. Sedan 2012 har Jesper arbetat inom Hushållningssällskapet, där han idag är förbundsdirektör. Jesper har även flera förtroendeuppdrag inom de gröna näringarna – bland annat inom SLU och Nationella dialoggruppen för regeringens livsmedelsstrategi.

- Jag är imponerad av Lantmännens arbete kring betydelsen av svenskt lantbruk och utvecklingen av frågor som rör lantbruk och livsmedelsförsörjning. Jag ser verkligen fram emot att kunna bidra med mina erfarenheter från tidigare jobb tillsammans med nya kollegor och i ett nytt sammanhang, säger Jesper Broberg.