Uppsalas största solcellsanläggning nu i drift

Pressmeddelanden, 2015

Lantmännen Fastigheter har installerat det som hittills är Uppsalas största solcellsanläggning. På Lantmännen Maskins tak i Vaksala har det totalt monterats 658 paneler på tre tak. Med en toppeffekt på 164,5 kW ligger panelerna i prydliga rader och kommer att kunna producera 146 500 kWh årligen, vilket motsvarar 30 procent av förbrukningen i fastigheten.

Att använda grön el är en viktig del av Lantmännens arbete med resurseffektivisering och vid nyetablering eller utbyggnad av befintlig verksamhet är en hållbar energiförsörjning en viktig aspekt.

– Vi lever av jorden och den är ursprunget till allt vi producerar och grunden för allt vi gör. Och som matproducent har vi både ett ansvar, en skyldighet och en möjlighet att rå om den. I alla led och på alla sätt, från jord till bord. Vi kommer att se fler installationer framöver, säger Micke Folke, förvaltare på Lantmännen Fastigheter.

EnergiEngagemang har varit helhetsansvarig för uppdraget. Förutom dimensionering av systemet har de hjälpt till i val av paneler och framförallt bidragit med specialkompetens gällande regler och avtal.

– Då vi kontinuerligt är i kontakt med alla energibolag har vi bra koll på vilka bolag som man ska välja. För Lantmännen hjälpte vi till i förhandlingen och nu har de ett avtal där de får mer betalt för den el som de säljer än den de köper, säger Jonas Almquist, Senior Advisor på EnergiEngagemang Sverige.

Se anläggningen på Youtube här: https://youtu.be/mf9JwXzUoF8

För mer information kontakta gärna:

Micke Folke, förvaltare, Lantmännen Fastigheter, e-post: micke.folke@lantmannen.com, tel: 010-556 14 13

Jonas Almquist, Senior Advisor EnergiEngagemang Sverige AB, e-post: jonas.almquist@energiengagemang.se, tel: 070-258 38 88

Om EnergiEngagemang

EnergiEngagemang Sverige AB installerar nyckelfärdiga solcellsanläggningar och erbjuder förstudier, solceller samt drift och serviceavtal till lantbruk, fastighetsägare, kommuner, industri och villaägare. Solenergi ger en lägre elkostnad på sikt och är en naturlig investering för alla som tar hänsyn till både plånbok och miljö. www.energiengagemang.se