Vinnare i SkolmatsGastro startar förening för bättre skolmat

Pressmeddelanden, 2013

Varje dag serveras 1 195 700 skolmåltider i Sveriges skolor. Bakom planering och tillagning står 15 700 skolkockar. Den 4 februari 2013 bildades Föreningen SkolmatsGastro, en förening vars medlemmar består av alla nuvarande och kommande vinnare i tävlingen SkolmatsGastro. Föreningens syfte är att samla vinnarnas kunskap och verka för bra skolmat i Sverige.

Vartannat år sedan 2008 har Sveriges vassaste skolkockar möts för att delta i tävlingen SkolmatsGastro, SM i skolmat. SkolmatsGastro arrangeras av Lantmännen och nästa tävling går av stapeln år 2014. Till tävlingens final går fem tävlande lag, tre skolkockar i varje. Skolkockarna ska inte bara laga god mat, de ska också klara närings- och kostberäkningar samt tillaga maten på tid inför en sittande jury.

Föreningen SkolmatsGastro bildas
I år bildas Föreningen SkolmatsGastro för och av alla nuvarande och framtida vinnare. Föreningens syfte är att samla vinnarnas kunskap och tillsammans verka för bra skolmat i Sverige. Arbetet kommer fokusera på att sprida kunskap om hur man kan tillaga skolmat av hög kvalitet, både med förberedda livsmedel och från grunden. Föreningen ska bilda ett nätverk mellan medlemmarna och främja deras insatser för utbildning, tävlingsverksamhet på nationell och internationell nivå och olika samarbeten inom offentlig skolmat.

Till föreningens ordförande valdes Kurt Weid som också är initiativtagare till tävlingen. Till vice ordförande valdes Petra Thestrup, kökschef i team Österåker, som vann den första tävlingen 2008.

- Det känns verkligen fantastiskt att vi har bildat föreningen SkolmatsGastro och samlat alla vinnarna. Den svenska skolmaten har kommit en lång väg men ännu finns mycket kvar att göra vad gäller smaksättning, hållbarhet, balanserad kost och den totala kvalitén på anrättningarna. Jag vet att medlemmarna har många bra tankar och idéer på hur vi ska fortsätta verka för skolmaten, säger Kurt Weid, föreningen SkolmatsGastros nytillträdda ordförande.

Cecilia Ceder, marknadschef på Lantmännen Cerealia Foodservice, säger:

- Vi är imponerade över det stora intresset som finns bland vinnarna att bilda ett eget nätverk i form av Föreningen SkolmatsGastro och de många idéer som redan finns om föreningens kommande verksamhet.

För mer information kontakta gärna:

Ordförande Kurt Weid, kurt.weid@lantmannen.com, telefon: 0709-27 80 63

vice ordförande Petra Thestrup, telefon: 070-373 44 30.

Medlemmar i Föreningen SkolmatsGastro

Kurt Weid,                         Initiativtagare till tävlingen SkolmatsGastro

Petra Thestrup,                   Team Österåker, vinnare 2008

Susanne Doverhall,             Team Österåker, vinnare 2008