Personalneddragningar på Lantmännen Unibake

Nyheter, 2013

I sitt pågående effektiviseringsarbete gör Lantmännen Unibake neddragningar i Örebro och Mantorp. Totalt omfattas ett femtiotal kollaktivanställda och ett antal tjänster på tjänstemannasidan.

Neddragningarna berör medarbetare på bagerierna i Sverige: båda bagerierna i Örebro (APK och Korvbrödsbagarn), och bageriet i Mantorp. Totalt omfattas femtiotre kollektivanställda i Örebro, två kollektivanställda i Mantorp och åtta tjänster på tjänstemannasidan.

– Vi ser kontinuerligt över våra kostnader och arbetar nu med flera olika effektiviseringar inom företaget. Tyvärr innebär detta att vi även behöver göra neddragningar bland våra medarbetare, men de flesta medarbetare kommer att ha kvar sina jobb till och med april 2014, säger Magnus Krook, chef för Unibake i Sverige, Norge och Finland.

Faktorer till neddragningarna
En större investering i Korvbrödsbagarns bageri kommer att genomföras. Processflödet optimeras vilket innebär en bättre arbetsmiljö, men också att det krävs färre personer på produktionslinjen. Detta medför även att helgskift inte kommer att behövas året runt, utan endast under högsäsong. En annan viktig del i effektiviseringsarbetet är förbättrad samordning vilket leder till neddragningar även på tjänstemannasidan.

– Idag har vi informerat vår personal om förändringarna. Förhandlingarna på tjänstemannasidan är avslutade och på kollektivsidan pågår förhandlingar kring bland annat turordning. Alla medarbetare kommer att få ytterligare information så snart dessa förhandlingar är avslutade, fortsätter Magnus Krook.

För mer information kontakta:
Magnus Krook, chef för Unibake Norden, +46722233277, magnus.krook@lantmannen.com
Anita Karlsson, HR-chef Unibake Norden +46705989400,
anita.karlsson@lantmannen.com