Jan K Henriksen blir ny vd för Lantmännen Unibake

Pressmeddelanden, 2011

Jan Klarskov Henriksen, vd för Lantmännen Kronfågel Holding, tillträder som ny vd för Lantmännen Unibake från årsskiftet när vd Bent Pultz Larsen lämnar för pension. Reinhold Svensson, idag vice vd för Lantmännen Kronfågel, blir tillförordnad till dess ny vd rekryterats.

- Bent har under sina 26 år som ledare för Unibake utvecklat verksamheten från en liten spelare till ett av Europas största bageriföretag. Bent har varit en mycket omtyckt företagsledare och en stor tillgång för Lantmännen. När det nu är dags för pension är det glädjande att presentera en stark ledare från de egna leden som efterträdare. Jan K Henriksen har gjort en imponerande resa med Lantmännen Kronfågel och jag är övertygad om att han kommer ta över straffetpinnen på bästa sätt, säger Johan Karlström, chef för division Livsmedel inom Lantmännen.

Jan K Henriksen har under sina tre år som ledare för den danska och svenska kycklingverksamheten vänt företaget från förlust till vinst. Idag är Kronfågelverksamheten ett lönsamt affärsområde som omsätter över tre miljarder svenska kronor per år. Jan har drivit igenom stora strukturförändringar i både den danska och svenska verksamheten i syfte att öka företagets konkurrenskraft på en global kycklingmarknad.

- Resan med Lantmännen Kronfågel har varit fantastisk och resan skulle kunnat fortsätta för min del; kycklingbranschen har framtiden för sig. Men Unibake är också ett spännande företag och nu ser jag mycket fram emot att få vara med och driva detta internationella bageri in i framtiden, säger Jan K Henriksen.

Jan är 46 år och bor med sin familj på södra Jylland. Innan han kom till Lantmännen var han koncernchef för danska Danæg-gruppen, marknads- och försäljningsdirektör på Tholstrup Cheese A/S samt försäljningsdirektör på Tulip Food Company. Han har också en bakgrund som ekonomichef.

Reinhold Svensson tillträder den 1 januari 2012 som tillförordnad vd för Lantmännen Kronfågel. Reinhold är ett välkänt ansikte inom Lantmännen efter mer än 30 års anställning, bland annat som vd för Mills kvarnverksamhet och Lantmännen Invest.

För frågor kontakta gärna:
Johan Karlström, chef division Livsmedel 0705- 408435
Jenny Fridh, kommunikationschef Lantmännen Kronfågel, 0730-277018

Lantmännen Unibake är kända för sina varumärken Hatting, Paaskebrød, Schulstad Bake Off och Schulstad. Verksamheten har 3900 medarbetare i 19 länder och är en av Europas största producenter av frysta bageriprodukter. Lantmännen Unibake omsätter årligen 6,8 miljarder svenska kronor.

Lantmännen Kronfågel Holding är Nordens största kycklingproducent med marknadsledande positioner i Sverige och Danmark. Vi producerar, säljer och marknadsför färska, frysta och förädlade kycklingprodukter. Företaget omsätter cirka 3,3 miljarder kronor och har 1400 medarbetare. Vi marknadsför våra produkter under varumärken som Kronfågel, Ivars, Stinas och Danpo.