AXION 900, en ny dimension

Nyheter, 2011

Smartare, bekvämare, effektivare… år 2012 kommer CLAAS-traktorerna att utökas med en helt ny serie. På SIMA bjöd CLAAS på en förhandsvisning av nya AXION 900. Den nya serien med kraftfulla traktorer består av fyra modeller från 280 till 400 hästkrafter. De kompletterar det befintliga utbudet från CLAAS och de populära modellserierna AXION 800 (180-260 hk) och XERION (330-525 hk).

De första prototyperna av AXION 900 togs i bruk i början av 2010. Sedan dess har traktorn testats på fält i olika delar av Europa i nära kontakt med slutanvändarna. Även om traktorn inte finns på marknaden än, utan genomgår de sista justeringarna, valde CLAAS att presentera en prototyp på SIMA.

Den smarta utformning och innovativa teknik som kunderna förknippar med CLAAS-traktorerna sätter sin prägel också på AXION 900, som passar perfekt in i företagets traktorutbud.

CPS (CLAAS POWER SYSTEMS)
Axion 900 är resultatet av ett helt nytt konstruktionskoncept och bjuder på en rad nyskapande tekniska lösningar. Det är den första CLAAS-traktorn som har en 8,7 liters Cursor 9-motor med 24 ventiler från FPT. Motorn har anpassats för att uppfylla de senaste lagstadgade utsläppskraven (Tier 4i). Dessutom har AXION 900 inbyggd SCR-teknik (selektiv katalytisk reduktion), också det för första gången på en traktor från CLAAS.

Nya AXION 900 kommer att vara utrustad med den senaste versionen av CMATIC, kontinuerligt variabel transmission. Den här ZF Eccom-enheten gör att bränsleförbrukningen kan minska tack vare de fyra olika hastighetsområdena.

AXION 900 kommer att finnas i varianter för 40 km/h och 50 km/h. Bakhjul med en diameter på upp till 2,15 meter kommer att vara tillgängliga så att motorstyrkan på upp till 400 hästkrafter kan utnyttjas så effektivt som möjligt. Framhjulen kan ha en diameter på högst 1,7 meter. För att ytterligare förstärka dragkraft och effektivitet har AXION 900 en lång hjulbas på 3,15 meter och en balanserad viktfördelning. Den kompakta utformningen gör dock att traktorns manöverförmåga inte försämras.

Inom dagens jordbruk innebär trenden mot färre och kraftigare maskiner för större arealer att kraven ökar på både förare och traktor. Det har inneburit att förarhyttens komfort och ergonomi blivit allt viktigare. AXION 900 har en helt ny förarhytt med fyra stolpar. Den har utvecklats i nära samarbete med jordbrukare i Europa och erbjuder komfort och funktionalitet på en helt ny nivå. Under utvecklingsarbetet har CLAAS dessutom hämtat inspiration från experter inom fordonsindustrin, vilket betyder att man nu sätter en ny standard vad gäller förarhyttens utformning.
Bland de nya funktionerna ingår förbättrad sikt åt alla håll (tack vare stora glasytor och smart placering av förarsätet) och en förbättrad upphängning som gör de redan bekväma förarhytterna från CLAAS ännu mer komfortabla.

Full kontroll för föraren
Det nya styrsystemet CMOTION, som introduceras med XERION 5000/4500, har utvecklats för att vara så lättanvänt som möjligt. Den innovativa utformningen för tre fingrar gör att många funktioner kan styras intuitivt, utan att föraren behöver byta grepp. Den användarvänliga CEBIS-terminalen i fyrfärg är inbyggd i det nya armstödet. Tack vare de enkla principerna bakom CEBIS kommer föraren igång med systemet direkt. Med CEBIS kommer man snabbt åt alla centrala funktioner. Upp till 20 strålkastare, inklusive Xenon-lampor, ger utmärkt sikt runtom och därmed en säker arbetsmiljö.