Per Arfvidsson ny varuflödesdirektör i Lantmännen

2010, Pressmeddelanden

Per Arfvidsson, 48 år, har utsetts till ny varuflödesdirektör i Lantmännen. Per har en lång karriär bakom sig från SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget), där han haft ansvar för bland annat områden som Supply Chain, Inköp och Forskning & Utveckling. Per kommer senast från en roll som Senior Vice President med uppdrag inom SCA’s centrala Finansstab. Per tillträder sin nya tjänst i mitten av mars 2011 (preliminärt tillträdesdatum) och ingår då även i Lantmännens koncernledning.

– Jag ser mycket fram emot att börja på Lantmännen som ansvarig för varuflödet.  Att fortsätta utveckla och effektivisera varuflödet med områden som produktion, inköp och logistik, är en stor utmaning. Inte minst lockar Lantmännen som företag med sitt unika uppdrag och ansvar för hela värdekedjan – från jord till bord, säger Per Arfvidsson.

Under senare år har Lantmännen effektiviserat varuflödet med ungefär 4 procent årligen, en målsättning som ligger fast även kommande år. Dessutom ska rörelsekapitalets andel av omsättningen minska med 1 procentenhet årligen. Andra prioriterade områden är att ständigt förbättra leveransförmågan, öka kundnyttan och minska klimatpåverkan.

– Det känns väldigt bra att ha rekryterat Per Arfvidsson till Lantmännen och jag är övertygad om att hans breda erfarenhet inom varuflödesområdet och förändringsprocesser kommer bidra till Lantmännens utveckling mot ett ännu starkare företag, säger Per Strömberg, koncernchef och vd i Lantmännen.

Nuvarande varuflödesdirektör Anna Elgh lämnar sitt uppdrag i mitten på januari. Tillförordnad varuflödesdirektör tills dess att Per Arfvidsson tillträder blir Fredrik Malmfors, koncernproduktionschef i Lantmännen.

Bild på Per Arfvidsson finns att ladda ner via: www.lantmannen.com/pressbilder

För mer information kontakta:

Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel. 46 703-85 11 91

Per Arfvidsson, tillträdande varuflödesdirektör, tel. 46 70 28 16 106