Ny vd för Lantmännen Agroetanol

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-02-23

Ny vd för Lantmännen Agroetanol

Bengt Olof Johansson har utsetts till vd för Agroetanol. Han tillträder sin tjänst den 1 maj och efterträder Monika Lekander som har varit både tillfällig vd för Agroetanol och chef för division Energi sedan i höstas.

– Det känns mycket bra att vi har attraherat en synnerligen kompetent och erfaren person för det här spännande och utmanande jobbet. Dessutom är han lokalt förankrad här i Norrköpingstrakten, säger Monika Lekander chef för division Energi.
Bengt Olof Johansson är 54 år och teknologie doktor inom materiefysik. Han har 25 års erfarenhet av industriella verksamhet inom olika processindustrier och kommer närmast ifrån en befattning som vd för Sveriges Stärkelseprodukter och Lyckeby Starch AB. Dessförinnan har han också haft ledande befattningar inom Boliden Fabrication AB och ABB STAL AB. Bengt Olofs tidigare erfarenheter från bondekooperativt ägarskap och avancerad processindustri kommer väl till pass inom Agroetanol.

För ytterligare information kontakta gärna: Monika Lekander, tel. 070-606 61 91 Bengt Olof Johansson, tel. 070-217 69 89

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se