Helle Kruse Nielsen föreslås till ny styrelseledamot i Lantmännen

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-03-12 Helle Kruse Nielsen föreslås till ny styrelseledamot i Lantmännen Valberedningen för Lantmännens koncernstyrelse har presenterat sitt förslag till ny styrelse. Som ny styrelseledamot föreslås Helle Kruse Nielsen. Lantmännens stämma hålls den 5 maj i Stockholm.
Lantmännens koncernstyrelse har under 2010 bestått av ordförande Thomas Bodén, Bengt-Olov Gunnarson, Paul Bergqvist, Birgitta Carlander, Nils Lundberg, Thomas Magnusson, Anitra Steen, Björn Wallin, Hans Wallemyr, vd Per Strömberg och personalrepresentanter.

Mandattiden för styrelseledamöterna är två år. I år går mandattiden ut för Thomas Bodén, Paul Bergqvist, Thomas Magnusson och Björn Wallin. Paul Bergqvist har avböjt omval. Till omval föreslås Thomas Bodén, Thomas Magnusson och Björn Wallin. Till ny ledamot föreslås Helle Kruse Nielsen.

– Valberedningen föreslår nyval på Helle Kruse Nielsen. Helle Kruse Nielsen har en lång erfarenhet från internationell verksamhet inom konsument- och livsmedelsområdet, där hon haft många ledande positioner. Dessa kompetenser bedömer vi att Lantmännens koncernstyrelse kommer att kunna dra stor nytta av, säger Lars Reyier, valberedningens ordförande.

Helle Kruse Nielsen är född 1953. Hon är utbildad civilekonom vid Köpenhamn Business School och är bosatt utanför Köpenhamn. Bland övriga uppdrag kan nämnas att hon är styrelseledamot i Swedbank AB, Oriflame S.A., Aker BioMarine ASA, Gumlink A/S och New Wave Group AB.

Lantmännens stämma hålls den 5 maj på Clarion Hotel Stockholm. För frågor kontakta gärna: Lars Reyier, valberedningens ordförande, tel. 070- 555 77 89 Helle Kruse Nielsen, +45 20 30 40 04

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se