Lantmännen köper Sopps och blir störst på pasta i Norge

Pressmeddelanden, 2009

Lantmännen Cerealia AB, ett av livsmedelsbolagen i Lantmännen, köper det norska pastavarumärket Sopps av företaget Rieber & Søn och blir därmed marknadsledande i Norge på pasta.

Lantmännen Cerealia AB, som genom Kungsörnen är marknadsledande på pasta i Sverige, blir genom förvärvet av varumärket Sopps även marknadsledare på pasta i Norge. Sopps är ett starkt varumärke och omsätter cirka 60 miljoner norska kronor årligen.

– Genom affären blir vi marknadsledare på ytterligare en marknad i Norden och får en större portfölj samt ett starkare erbjudande till norsk dagligvaruhandel. Vi ser framtida synergier för affären kopplat till vår egen produktion och produktutveckling, Lantmännen Cerealia är Nordens största tillverkare av pasta, säger Magnus Johansson, affärsområdeschef på Lantmännen Cerealia.

Säljaren, det norska livsmedelsföretaget Rieber & Søn, avyttrar Sopps för att kunna fokusera på sin kärnverksamhet.

I köpet ingår varumärket samt innevarande lager. Affären beräknas träda i kraft vid årsskiftet 2009/2010, under förutsättning att den godkänns av det norska konkurrensverket.

För mer information: Magnus Johansson, affärsområdeschef Lantmännen Cerealia, tel: 070-927 87 47 Anna Johansson, informationschef Lantmännen Cerealia, tel: 070-399 29 64