Första året med Aspens mobila tankstationer blev en succé

Pressmeddelanden, 2009

PRESSMEDDELANDE 2009-12-17

Första året med Aspens mobila tankstationer blev en succé

Under 2009 lanserade Lantmännen Aspen sina mobila tankstationer för alkylatbensin runtom i landet och satsningen föll mycket väl ut. Hittills finns tankstationerna på 16 orter och snart blir de fler.

Aspen alkylatbensin är en miljöanpassad petroleumprodukt som främst används till småmotorer. Innan de mobila tankstationerna kom, fick konsumenterna köpa produkten i färdiga dunkar i butik. Men nu finns alltså möjligheten att själv fylla sin dunk. Förutom att det blir billigare för konsumenten, är det också en miljövinst, eftersom gamla dunkar kan återanvändas.

– Det är otroligt roligt att så många av våra kunder vill satsa på en egen mobil tankstation utanför sina butiker. Speciellt med tanke på den lågkonjunktur som har rått under det senaste året, säger Mats Uhrlander, marknadschef Norden, Lantmännen Aspen.

Planen för 2010 är offensiv och siktar på minst en fördubbling av antalet mobila tankstationer i Sverige.
– Både vi och våra kunder tror mycket på detta och vet att konsumenterna uppskattar den flexibilitet och ökade tillgänglighet som tankstationerna innebär, säger Mats Uhrlander.

Här finns hittills Aspens mobila tankstationer: AB Gösta Cederqvist, Aneby XYZ Maskin, Hudiksvall Andresens Skog&Trädgård, Tanumshede AB Sandstedts Cykel & motor, Ljungby Hedens Reparationsverkstad, Vårgårda Maskin AB Värmdal, Karlstad Pelles Service, Hallstavik Åkersberga Hyresmaskiner, Åkersberga Runessons Skog & Trädgård, Karlskrona Jörgens Skog & Trädgård, Vinslöv SH Marin, Lidköping Skaraborgs Skog & Landskap, Mariestad Hans Eriksson i Frövi, Frövi Svens Såg & Maskinservice, Mellerud Urshult Bilservice, Urshult Romelanda Motorsågsservice, Kungälv

Utöver dessa tankstationer finns sedan tidigare cirka 200 Aspen-pumpar, från Östersund och söderut.

För ytterligare information kontakta gärna: ? Mats Uhrlander, marknadschef Norden, Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 09 ? Birgitta von Friesendorff, informationschef, Lantmännen Energi, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@lantmannen.com

Lantmännen Aspen är marknadsledande på alkylatbensin i Sverige och resten av Europa. Bolaget tillverkar och marknadsför alkylatbensin, som är en miljöanpassad petroleumprodukt för främst småmotorer såsom gräsklippare, motorsågar, skotrar, båtmotorer och mopeder. Alkylatbensin är inte bara skonsam för miljön utan också bevisat bättre för användaren och motorn. Lantmännen Aspen ingår i Lantmännenkoncernens division Energi.

FAKTA/Lantmännen Energi Lantmännen Energi är ett av Sveriges ledande energibolag med inriktning på förnybar energi och grön kemi. Exempel på produkter är drivmedelsetanol, finsprit, biodiesel, stärkelse, proteinfoder, fjärrvärme, värmepellets, salix, smörjmedel, alkylatbensin samt kredit- och drivmedelskort. Varumärkena heter Aspen, Agrol och Reppe. Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av cirka 40 000 svenska lantbrukare, har drygt 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 42,9 miljarder kronor. Läs mer på www.lantmannen.com