Allt fler marinor säljer Aspen alkylatbensin

Pressmeddelanden, 2009

PRESSMEDDELANDE 2009-06-23

Allt fler marinor säljer Aspen alkylatbensin

I sommar erbjuder allt fler sjömackar Aspen alkylatbensin i sina pumpar. Därmed blir det miljöanpassade bränslet mer lättillgängligt för båtägare som vill värna miljön. Ökningen sker framför allt på västkustens marinor.

– Alkylatbensinens stora fördelar för miljön och den personliga hälsan har länge varit kända bland många användare av småmotorer. Men det har varit och är fortfarande svårare att nå ut till båtägare. Därför har vi i år lagt in en extra växel för att komma ut till marinorna, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden på Lantmännen Aspen.

När den svenska båtsäsongen nu drar igång, får de svenska farvattnen ta emot extra mycket föroreningar. Oavsett om man har en nyare eller äldre tvåtaktsmotor, går 5–25 procent av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Med Aspen alkylatbensin minskar andelen giftiga ämnen till en bråkdel.
- Vanlig bensin ger upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet. Detta vatten ska folk sedan bada i och fiskarna leva i, säger Mats Uhrlander.

Sjömackar som erbjuder alkylatbensin, har oftast även bensin och diesel i sortimentet. Men vissa mackar börjar slopa traditionella bränslen.
– När vi bearbetar nya marinor, passar vi på att lyfta sådana goda exempel. Närmaste tiden är det södra Sverige och de stora sjöarna som gäller, säger Jens Söderberg, försäljning Sverige på Lantmännen Aspen.

Marinor som erbjuder miljöanpassad alkylatbensin från Lantmännen Aspen:

? Göta kanal, Motala ? Göta kanal, Karlsborg ? Torpöns färjeläger, sjön Sommen i Småland (har slutat sälja 98-oktanig bensin) ? sjömacken Ge Jernet, Lysekil (har slutat sälja bensin) ? Klöveröns Marina och Frankes Marina, Marstrand ? Mollösundstappen, Orust ? Mossholmens Marina, Tjörn ? Micro Marina, Stenungssund ? Wahlborgs Marina, Göteborg ? Statoil Sjöstation, Dalarö ? Statoil, Ingemarsö ? Statoil, Södertälje

För ytterligare information kontakta gärna: ? Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden, Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 09 ? Jens Söderberg, försäljning Sverige, Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 27 ? Birgitta von Friesendorff, informationschef Lantmännen Energi, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@lantmannen.com Fakta/Lantmännen Energi Lantmännen Energi är ett av Sveriges ledande energibolag och har en nyckelroll i omställningen till förnybar energi. Våra produkter och tjänster utvecklas med omsorg om människa, miljö och maskin. Etanol, biodiesel, fjärrvärme, värmepellets, salix, smörjmedel, alkylatbensin samt drivmedels- och kreditkort är huvudaffärer. Varumärkena heter Aspen och Agrol.
Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av cirka 40 000 svenska lantbrukare, har drygt 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 42,9 miljarder kronor. Läs mer på www.lantmannen.com