Seglartävlingen Gotland Runt är en tävling som kräver mycket av besättningarna, inte minst fysiskt. För att orka med ansträngningarna behöver besättningen god och näringsrik mat.
– Gotland runt är en tävling med riktigt tuffa förhållanden. Det här är andra året i rad som jag serverar Operakällarens färdigmat från Gooh! Maten går enkelt och snabbt att tillaga och innehåller den näring som behövs, säger Martin Loogna, till vardags radioreporter på Skärgårdsradion men nu också matansvarig för besättningen på båten IT-resurs.
Maten har uppskattats stort av besättningen på båten.
– Även jag uppskattar den mycket då den är färdiglagad i smart förpackning med en hållbarhet på 5- 15 dagar i kylskåp. När det är matdags så värmer jag helt enkelt rätterna i ett kokande vattenbad. Och pricken över i:et blir sista kvällen då jag serverar en 3-rättersmeny som avslutas med en underbar dessert. Gooh! är helt enkelt bästa båtmaten, säger Martin Loogna.
Skaparen av recepten i Gooh!:s maträtter är Stefano Catenacci, kökschef på Operakällaren. – Jag tycker det är jättekul att vi med vår färdigmat nu möjliggör god restaurangmat även ombord på båt, där ofta köket och kylutrymmet är begränsat, säger Stefano Catenacci.
Färdigrätterna från Gooh! tillagas i en speciell förpackning som gör det enkelt för båtbesättningen att laga god mat utan att behöva ett stort kök och kylutrymme. Maten är förberedd och behöver bara värmas antingen i mikro, vattenbad eller kokas.
För ytterligare information kontakta: Jonas Regnér, marknads- och försäljningschef på Gooh!, tel: 070-927 80 01 Martin Loogna, radioreporter Skärgårdsradion, 070-783 69 93 Stefano Catenacci, kökschef Operakällaren, 070-336 58 49
Pressbilder finns att ladda ned från www.gooh.se eller använd bifogade bild på Fiskgryta i saffransås, fotograf David Hamp.
Fakta om Gooh! Varumärket Gooh! är ett samarbete mellan Nobis AB och Lantmännen Cerealia. 2006 fick Gooh! utmärkelsen Stora Dagligvarupriset 2006 som delas ut av tidningen Fri Köpenskap i samarbete med Movement research. 2007 nominerades Gooh! till Årets Butikskedja av tidningen Market och till Årets Retailkedja/koncept av Nordic Council of Shopping Centers. Gooh! säljer lunch och middag i sina egna måltidsbutiker, genom "Shop in Shop" på utvalda dagligvarubutiker med bas i Stockholm. Gooh! säljs också på utvalda personalrestauranter och företag. Huvuddelen av försäljningen är kylda färdigrätter komponerade av Operakällarens kökschef Stefano Catenacci. Det finns ett 20-tal olika rätter varav många är nyckelhålsmärkta och har lågt GI-värde.
Fakta/Lantmännen Cerealia Lantmännen Cerealia med varumärken som Axa, Kungsörnen, Start, Gooh! och GoGreen är ett affärsområde med stark utveckling i norra Europa. Med 1 400 anställda omsatte verksamheten 3,8 miljarder kronor 2007. Lantmännen Cerealia ingår i Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com.