Nu designar vi den första fossilfria värdekedjan för livsmedel
Omställningen till ett fossilfritt samhälle pågår i alla branscher. Med introduktionen av fossilfri mineralgödsel finns nu alla komponenter för en fossilfri värdekedja för livsmedel. Lantmännen ambition är att visa vägen för utvecklingen och paketera det som ett erbjudande till marknaden. Lantmännens hållbarhetschef Claes Johansson berättar om framtidens fossilfria jordbruk, en möjlighet redan idag.
Det är fantastiskt kul att detta nu blir verklighet. Fossilfri mineralgödsel har varit en stor fråga så länge jag har följt lantbruksbranschens utveckling inom hållbarhetsområdet och lösningen har alltid legat långt fram i tiden. Den fossilberoende produktionen av mineralgödsel varit den sista pusselbiten att förändra för att göra jordbruket fossilfritt. Nu är vi äntligen vid en punkt då produkten är utvecklad och kan börja säljas nästa år, genom ett samarbete mellan Yara och Lantmännen. Det är ett stort steg som gör att vi kan visa upp ett fossilfritt livsmedelssystem, och som jag tror banar väg för fler värdekedjor och företag som vill göra samma omställning.
De tekniska lösningarna för ett fossilfritt jordbruk finns alltså redan idag. Hur långt vi kommit till 2030 avgörs nu av marknadens vilja till verklig omställning och vilka förutsättningar politiken skapar.
Stegen mot ett fossilfritt jordbruk demonstreras i vårt odlingsprogram Klimat & Natur med spannmål som redan nästa år kommer att produceras i princip fossilfritt:
När vi startade klimat och natur 2015 var cirka 80 procent av energin som användes i värdekedjan för de produkter som inkluderades av odlingsprogrammet fossil. Sedan dess har det fossila minska stegvis med utfasning av fossila bränslen i torkar och kvarnar. Ett stort steg 2020 togs då fossilfria drivmedel i traktorer och tröska introducerades som ett nytt kriterium. Då försvann ca 15 procentenheter av den fossila energianvändningen.
Genom att nu introducera fossilfri mineralgödsel tas ytterligare ca 40 procentenheter bort. Kvar blir mindre än 5 procent fossil energianvändning i hela värdekedjan från jord till bord. Den sista andelen utgör summan av ett flertal mindre flöden som i dagsläget är svåra att komma åt, till exempel energianvändning vid produktion av kalk, växtskyddsmedel och vissa förpackningar.
Man bör vara transparent med att det är omöjligt att nå 100% fossilfrihet i ett samhälle där fossilberoendet genomsyrar allt. Det är inte helt enkelt att slå fast var avgränsningar ska göras och hur många steg i värdekedjan som ska inkluderas.
Vi har gjort en egen analys och en definition som vi tycker är rimlig och praktisk möjlig att jobba med. En gemensam definition och verifiering av vad fossilfri är i en livsmedelsvärdekedja är något som vi efterlyser. De åtgärder vi presenterat har vi nu adresserat de absolut största delarna och tar stora steg med det konceptet fossilfri värdekedja som om det skulle skalas upp ordentligt skulle bidra med stora klimatvinster. Med fossilfri mineralgödsel, tillsammans med de övriga kriterierna i odlingsprogrammet Klimat & Natur, har halva klimatavtrycket från veteodling tagits bort.
Men är inte kostnaderna ett stort hinder? Maten kan väl inte bli dyrare än vad den är i dessa tider? Visst, kostnader är det huvudsakliga hindret för att denna utveckling har dröjt. De små marginalerna som finns i spannmålsodlingen gör det omöjligt att hantera en betydande ökning av växtnäringskostanden.
Kostnaderna kan göras hanterliga om man ser på dem som en del av en hel värdekedja och att det är värdekedjan som ska ställas om och bli fossilfri, inte bara lantbruket. Det behövs ungefär 50 öre extra på en vanlig limpa som kostar ca 25 kr, för att kostnader för åtgärder på gård ska täckas. Men om hela kostnaden landar enkom på lantbrukaren, som får ungefär 1 av de 25 kronorna som konsumenten betalar, så blir det oöverstigligt. Vi är helt beroende av hur marknaden och politiken stöttar oss. Därför är det glädjande att det finns ett allt större intresse i livsmedelsbranschen för att hjälpas åt. Fossilfritt är ett tydligt begrepp med ett marknadsvärde, som kan kommuniceras enkelt.