”Finns något liknande ute på marknaden? Inte!? Då får ni här i rummet vara tysta om det här!” Kristina Gustafsson, Foderchef, Division Lantbruk och en av totalt åtta drakar i årets upplaga av Draknästet, säger vad flera av de närvarande i Orangeriet på Triton, Lantmännens nya kontor i Malmö, tänker: Idén som just presenterats är så bra att lösningen rimligtvis redan borde existera!
Totalt fyra team har fått pitcha sina idéer denna dag. Tre av dessa har fått grönt ljus och ska nu bearbetas av projektteamen och utvalda styrgrupper, medan den fjärde idén ska användas i ett redan pågående arbete inom Lantmännen. Full pott med andra ord!
”Den här resan i Växthuset har varit en cocktail av alla känslor, av både eufori och ibland tillfällen av frustration” säger Nicole Böhm (Processledare Business Intelligence) en av årets 21 deltagare. Hon har just pitchat med sitt team inför drakarna plus alla övriga deltagare och gäster i rummet. Precis som de andra deltagare brast hon ut i ett stort leende så snart pitchandet var avklarat och hon och hennes team fick sätta sig ned.
”Det kändes jättenervöst inför själva pitchen, men sen var det kul både under och efter", utbrister en medlem i ett annat team, Nadja Kvick Nastaj (Växtodlingsrådgivare).
Spänning i luften - det första teamet av fyra gör sig redo att pitcha!
Drakarna Agneta Rudin och Carin Ritter och projektmedlemmar Anna Lindgren och Lennart Olsson.
Drakarna Camilla Persson, Fredrik Djupmarker och Peter Annas.
De fyra projekten har mejslats fram under året. Redan i våras samlades över 100 idéer in under Växthusets innovationsdagar. Bland idéerna vaskades de förslag fram som ansågs ha störst potential. Samtidigt bjöds Lantmännens anställda in att under hösten vidareutveckla dessa idéer. Innan sommaren fördelades platserna till Accelerator och team bildades. För åtminstone tre av dessa team blev inledningen tuff, då de kämpade med att såväl förstå varandra som att enas kring uppgiften.
”Vi kommer från olika delar i Lantmännen. Det har inte rått brist på driv i gruppen, men vi undrade hur vi skulle få ut mest av samarbetet”, berättar Veronica Ehrström Eklöf (Project manager innovation).
”Innan vi ritade upp vår idé undrade jag hur vi någonsin skulle lyckas få ihop det. Det kändes som att vi alla pratade helt olika språk!” berättar Nadja Kvick Nastaj.
Även Lennart Olsson (Säljare Växtodling) tyckte att det var en hjälp att få rita upp idén och konkretisera tankarna. Det visade sig att det gick att resonera i bild om både själva idén och om processen. ”Och den kreativa övningen att rita äpplen! Den var ett häftigt bevis på att man ser olika på ett problem och har olika lösningar på exakt samma frågeställningar”, säger han.
”En sådan övning ligger väldigt långt från min vardag och den var kanske lite tramsig, men den gav modet att våga. Annars är det inte helt lätt att i en grupp med spjutspetskunskaper tycka till inom varandras områden”, funderar Johan Wågstam (Teknik- och digital utvecklare).
Eva Jenssen och Sofie Winding på scen.
Drakarna Kristina Gustafsson, Elisabeth Ringdahl och Agneta Rudin.
Engagemanget hos grupperna har varit stort hela vägen fram till Draknästet. Förslagen som pitchades inför drakarna var genomarbetade och alla presentationer väl förberedda. Ena gruppen kompletterade sin presentation med skådespeleri medan en annan adderade en bildsaga. Drakarna är imponerade av såväl form som innehåll.
Draken Johannes Åkerblom är till vardags Växtodlingschef Agriculture sector: ”Att Växthuset kommit närmare affären är viktigt. Det har gett bättre projekt och en större chans till riktig affärsnytta. Idéerna i årets upplaga jackar in i Lantmännens strategi. Det är också bra att säljare är med i alla fyra grupperna.”
Draken Fredrik Djupmarker, vd på Dataväxt, uppskattar såväl årets förslag som arbetssättet i Växthuset och blev inspirerad av arbetssättet design thinking. Han kommer att anamma det tänket i en större utsträckning. ”Viktigt att inte rusa på utan fundera över vad kunden har för faktiska behov av den tänkta tjänsten. Bara för att vi har en teknisk lösning som kan göra en viss sak betyder inte det att kunderna ser ett faktiskt värde av den funktionen. ”
Enligt draken Kristina Gustafsson är det av samma skäl viktigt att idéarbetet förankras hos medarbetarna: ”Ofta är det medarbetare, som är nära verkligheten, som har bäst kunskap om vilka behov som finns. Utan förankring hos medarbetarna kan affärsutveckling dessutom lätt stanna vid idéer som inte genomförs. Det är vår erfarenhet.”
Draken Agneta Rudin, Försäljnings- och marknadschef på Lantmännen Maskin, nämner även andra skäl till att Växthusets upplägg fungerar väl. ”Skickliga medarbetare som vill ha utveckling får utrymme för det i Växthuset. Och de får också det viktiga samarbetet över gränserna. Det väcker nya idéer och man bygger vidare på varandras kunskap. De som är med i de här projekten är riktigt duktiga på det de gör, vilket är härligt att Lantmännen kan få ta del av. ”
Peter Williamsson och Sune Forsström, väntar på drakarnas feedback och beslut
Drakarna Kristina Gustafsson, och Fredrik Djupmarker och Peter Annas delar drakarnas beslut och feedback med projektteamen
2022 Växthus graduation med diplom och symboliska gröna krukväxter som får växa vidare hemma hos deltagarna.
En förhoppning med Växthuset är att det ska leda till fortsatta samarbeten inom det nya nätverket.
”Så kommer det bli”, säger Stina Borgström (Business Solutions Specialist). ”Eller är! Jag har redan involverat Peter Williamsson (Säljare Växtodling) som referensperson i ett annat projekt.”
Och vad har ni för tips till nästa års team?
”Undvik att försöka paketera er lösning redan första dagen! Leta minsta gemensamma nämnare i stället”, föreslår Johan Wågstam. Tobias Hallström (Säljare Växtodling) fyller i:
”Gå in med öppet sinne och våga prova ett arbetssätt som du inte är van vid. Och var förberedd på att det tar mycket tid.”
”Man ska se till att njuta av att få vara med!” säger Stina Borgström. ”Jag säger till alla mina kolleger att vara med om de kan. Det har gett mig jättemycket och har varit ännu mer lärorikt än jag förväntat mig.”
”Vad som varit mest överraskande med Växthuset?”, Eva Jenssen (Säljare, Nötfor) upprepar frågan och tystnar kort innan hon svarar: ”Att det har varit mycket roligare än jag räknat med! Jag trodde att det skulle vara proffsigt organiserat – och det har det. Och att jag skulle lära mig om affärsutveckling – och det har jag. Men hela resan har också varit superkul!”
2022 Växthus projektteam, drakar och arrangörer.
Tobias Hallström , Martin Holmberg, Andreas Öhrman, Johan Wågstam, Johan Mickelåker, Erik Pettersson och Andreas Persson.
Nicole Böhm, Eva Jenssen och Sofie Winding.
Viktor Ahlberg, Sune Forsström, Stina Borgström, Peter Williamsson och Nadja Kvick Nastaj.
Niklas Saläng, Mattias Andersson, Anna Lindgren, Jens Juul,
Veronica Ehrström Eklöf och Lennart Olsson.
För frågor om Växthuset:
Kontakta Nina Tuomikangas, nina.tuomikangas@lantmannen.com,
Programansvarig för Växthuset 2022, R&D Group Functions