Ny strategi pekar Lantmännen Unibake i rätt riktning
30 januari 2025 | Reportage
1 min läsning

Pandemi, Rysslands invasion av Ukraina och en chockartad inflation. Kriserna har avlöst varandra under senare år och tvingat Lantmännen Unibake att justera kursen. Med en ny strategi i ryggen lyckades de öka försäljningsvolymerna för sin internationella affär under årets första tertial.
Lägg inte alla ägg i samma korg är en devis som rimmar väl med Lantmännen Unibakes verksamhet. Medan försäljningen i de nordiska länderna minskat de senaste åren till följd av stigande inflation, räntor och energikostnader har Unibakes andra marknader presterat bättre.
– Om inte Unibake hade utvecklats som ett internationellt bolag med verksamhet i över 20 länder skulle vi inte ha klarat det lika bra. Vårt globala perspektiv och vår diversifierade verksamhet hjälper till att sprida och minska risken, säger Carsten Lyngsø Thomsen, chef för Lantmännen Unibake.
Samtidigt har den geopolitiska utvecklingen tveklöst påverkat Unibake. Unibake sålde sin framgångsrika verksamhet i Ryssland efter den ryska invasionen av Ukraina och behövde hitta en ny strategisk riktning.
NÄR CARSTEN LYNGSØ THOMSEN tillträdde rollen som chef för Unibake under hösten 2022 lät han göra en genomlysning av bolaget.
– Den visade att Unibake redan då var välskött och hälsosamt, men att vi var tvungna att göra vissa justeringar för att säkra tillväxt, säger han.
Resultatet blev en uppdaterad strategi som fick namnet Growing Sustainably och som sjösattes i mars 2023 (se faktaruta). Strategin syftar till att driva Unibakes tillväxt både vad det gäller produkter, försäljningskanaler och geografiska marknader – och att göra det med minimal klimatpåverkan. Fokus är på strategiska initiativ för kontinuerlig förbättring.
– Jag är imponerad över hur våra olika affärer i alla länder har jobbat gemensamt för att implementera vår strategi. Vi har lyckats väl med att kommunicera och genomföra förändringar, vilket gör mig både stolt och glad, säger Carsten.
ETT FRAMGÅNGSOMRÅDE ÄR arbetet med kostnadsledarskap. Unibake har jobbat med att optimera sina produktionsprocesser, bland annat genom att förenkla sortimentet, samt logistikkedjor och upphandling. Som resultat kan företaget nu agera snabbare på förändrade marknadsförhållanden och kundkrav och stå sig starkare i konkurrensen. Unibake har också identifierat nya tillväxtmarknader.
– Rumänien och regionen runt omkring har stor tillväxtpotential. Konsumtionen går i samma riktning som vi tidigare sett i Västeuropa, med ökat fokus på bake off-produkter, säger han.
En ny anläggning med tre produktionslinjer är under uppbyggnad i Rumänien. Första linjen är igång och de andra två ska vara klara i slutet av 2024 respektive 2026. Två av linjerna kommer att producera just bake off-produkter och den tredje korv och hamburgerbröd.
– Jag är extremt tacksam att våra ägare, Lantmännens medlemmar, vill och vågar ta långsiktiga beslut. Även om det finns stora tillväxtmöjligheter, så krävs det mod att investera i Rumänien till exempel, säger Carsten Lyngsø Thomsen.
Även USA har fått högre prioritet än tidigare.
– Vi har ändrat vårt tillväxtfokus från öst till västorienterade marknader. Trots det fysiska avståndet är USA strategiskt av stor betydelse och intresse. Vi genomför förstudier nu och ser stora tillväxtmöjligheter, säger han.
STRATEGIN GROWING SUSTAINABLY ligger fast även framöver. En nyligen gjord utvärdering visar att de flesta slutsatser från 2022 fortfarande stämmer, med vissa modifikationer.
– Vi trodde på en återhämtning i de nordiska länderna under 2024. Nu tror vi att det dröjer en bit in på 2025 innan Sverige, Norge och Danmark är tillbaka i en mer normal konsumtion. Vi ser också att den geopolitiska oron har accelererat. Dessutom måste vi fortsätta fokusera på att behålla kompetent personal. Även om arbetslösheten stiger på flera marknader får vi inte slappna av utan måste fortsätta arbeta för att bygga en organisation i världsklass, säger Carsten Lyngsø Thomsen och fortsätter:
– En fördel och styrka vi har är också långsiktigheten, närvaron och kunskapen i hela kedjan från jord till bord. Det har vi tack vare våra medlemmar och att vi är en del av Lantmännen.
Lantmännen Unibake…
… har verksamhet i fler än 20 länder, driver över 30 industriella bagerier och säljer produkter i över 60 länder globalt. Företaget har cirka 6 000 medarbetare runt om i världen.
Growing Sustainably
Strategin omfattar fyra hörnstenar och ska driva Unibakes tillväxt på ett hållbart sätt:
Upprätthålla starka positioner med en handlingsplan för att:
• Försvara och utveckla ledande positioner.
• Expandera närvaron inom snabbmat.
• Påskynda tillväxten inom bakverk och söta bröd, särskilt inom den amerikanska konditoriverksamheten.
Stärka konkurrenskraften genom att:
• Förenkla sortimentet.
• Optimera infrastrukturen för produktion.
• Investera strategiskt i centrala och regionala anläggningar för att skapa skaleffekter.
Framtida satsningar i form av att:
• Aktivt söka efter förvärv inom utvalda regioner och kategorier.
• Bygga en ledande position inom wienerbröd i USA och fortsätta expansionen i sydöstra Europa.
Operativ excellens genom att:
• Förbättra datadrivna beslut, samarbete och kompetensdelning mellan regioner och länder.
• Stärka processer för planering och försäljning.