KUHN ny redskapsleverantör hos Lantmännen Maskin

Pressmeddelanden, 2016

Redan för ett år sedan introducerades KUHN, världens största redskapstillverkare, som ny leverantör till Lantmännen Maskin. Samarbetet inleddes med import och försäljning av redskap för jordbearbetning för att successivt utvecklas till att omfatta hela redskapssortimentet.

Lantmännen Maskins samarbete med franska KUHN utökas nu med redskapsprogrammet på vallsidan. Vallprogrammet från KUHN innefattar ett komplett sortiment bestående av sex produktområden; slåttermaskiner, slåtterkrossar, hövändare, strängläggare, pressar och inplastare. En av produkterna som ingår i KUHN´s vallsortiment är en variabel press med integrerad inplastarfunktion.

- Det är en press som kan användas både till gräs och till halm med möjlighet att göra balarna olika stora. Det är en produkt som vi tror mycket på, säger produktchef Magnus Persson på Lantmännen Maskin.

För Lantmännen Maskin är det viktigt att kunderna erbjuds valmöjligheter och där passar KUHN och dess breda produktsortiment bra in.

- KUHN kan erbjuda oss en komplett portfölj med hög kvalitet och deras produkter passar bra in i den totala produktportföljen. Kunderna får tillgång till ett brett sortiment, förklarar Peter Berthagen, affärsområdeschef redskap Lantmännen Maskin, och tillägger: Under hösten har vi fyllt upp vårt centrallager i Malmö med reservdelar för hela KUHN-sortimentet och nu under vintern pågår utbildning av vår personal. Att köpa en KUHN-maskin från oss ska inte bara ge kunden en kvalitetsprodukt utan också en trygghet i reservdelsförsörjning och kompetens.

KUHN Group har sitt huvudkontor i Saverne i Frankrike. I KUHN Group ingår tolv produktionsanläggningar i Europa, USA och Brasilien. Årsproduktionen uppgår till cirka 65 000 enheter. Antal anställda uppgår till 4 700. KUHN Group har en global representation av fristående återförsäljare. Omsättningen uppgick 2014 till 1 040 miljoner EUR.

Hela KUHN’s redskapssortiment finns nu hos Lantmännen Maskin:

Vallmaskiner: slåttermaskiner, slåtterkrossar, hövändare, strängläggare, pressar, inplastare

Jordbearbetningsmaskiner: plogar, såmaskiner, precisionssåmaskiner, jordfräsar, rotorharvar

Inomgårdsmaskiner: mixervagnar, halmrivare

Sprutor: burna sprutor, bogserade sprutor, grönyte- och parksprutor

Redskap för underhåll av grönytor: betesputsare, armklippare