Lantmännen Maskin och Valtra stödjer cancerforskning med rosa traktorer

Pressmeddelanden, 2015

Först kom balarna – nu kommer traktorerna. Lantmännen Maskin och Valtra tar tillsammans ett initiativ att stödja bröstcancerforskningen i Sverige. För varje rosafärgad Valtra-traktor som säljs avsätts tiotusen kronor till Bröstcancerfonden.

De rosa balarna blev en rikssnackis och den rosafärgade plasten sålde slut på rekordtid. Lantmännens lyckade kampanj till stöd för bröstcancerforskningen har redan nu samlat in 300 000 kronor till forskning och stöd för bröstcancerdrabbade.

Valtra har under flera decennier arbetat med skräddarsydd traktortillverkning som innebär att varje traktor tillverkas utifrån kundens behov och önskemål, det omfattar även färgvalet. En Valtra kan normalt beställas i åtta olika kulörer. Nu tar Lantmännen Maskin och Valtra ett nytt grepp med ytterligare en kulör - rosa.

-          Vi vill fortsätta den framgångsrika satsningen med rosa balar som Lantmännen tillsammans med plastleverantörerna gjort under våren. Idén med rosa traktorer föddes. Kampanjen innebär att för varje rosalackerad Valtra-traktor som säljs i Sverige går tiotusen kronor oavkortat till bröstcancerfonden i Sverige. Vi hoppas att många traktorköpare vågar ta steget in i en rosa traktor för att tillsammans med oss stödja bröstcancerforskningen, säger Henrik Moen, brand manager Valtra, Lantmännen Maskin

-          Ett strålande initiativ som känns helt ”organiskt” i sammanhanget, säger pressansvariga Paula Asarnoj på Bröstcancerfonden. Nästa år förväntar vi oss rosa raps på åkrarna om Lantmännen får fria händer! Skämt åsido, vi uppskattar ett samarbete som så självklart kombinerar det jordnära som jordbruket står för med vår kamp för alla kvinnors ”Rätt till bröst” – en kampanj som vi lanserar nu i Almedalen. Cancer är ingen lek, men kan man göra det allvarliga synligt och samtidigt locka fram ett litet leende – då är vi alla vinnare! Varenda forskningskrona bidrar till att vi bit för bit flyttar fram våra positioner i kampen mot cancer. Idag överlever fyra av fem kvinnor sin bröstcancer och det är en stor skillnad jämfört med för trettio år sedan. Utan avancerad forskning och nya behandlingsmetoder hade vi inte varit där vi är idag.

Kampanjen lanseras i samband med Borgeby-utställningen. Traktorn kommer att visas under Borgeby Fältdagar 24-25 juni, Falsterbo Horse Show, 4-12 juli, och i samband med traktorpullingtävlingen på Lövsta, Roma, Gotland, 17 juli.

Ladda ned filer här