Lantmännen investerar i ytterligare en ThermoSeed-anläggning för kemikaliefri behandling av utsäde

Pressmeddelanden, 2020

Sedan tidigare har Lantmännen en anläggning i Skara och en anläggning i Eslöv. Nu investerar de vidare i tekniken genom att låta utsädesanläggningen i Skänninge behandla utsäde med ThermoSeed vilket är gynnsamt både ur kvalitets- och miljösynpunkt.

Vi ser ThermoSeed som en modern utsädesbehandling och med denna effektiva teknik får vi ett utsäde som både är miljövänligt och friskt, vilket ligger helt i linje med Lantmännens hållbarhetsfokus. Eftersom vi dessutom använder skjutkraftstester får vi ett utsäde av hög kvalitet, säger Maria Norén, marknadschef för utsäde på Lantmännen.

Kundernas efterfrågan styr och många gånger överträffar ThermoSeed övriga betningstekniker. För ekologiskt utsäde är ThermoSeed den bästa behandlingen på marknaden. Maria Norén fortsätter:

Det finns en efterfrågan på ThermoSeed-behandlat utsäde och vi kan med denna investering öka kapaciteten och därmed ge fler av våra kunder möjlighet att köpa ett friskt utsäde som dessutom är hållbart producerat. Grunden i vår affär är att erbjuda produkter med hög kvalitet, både när det handlar om sorter vi erbjuder och unika mervärden som ThermoSeed.

Den miljömässiga vinsten ligger i minskad användning av kemiska produkter och därmed en förbättrad arbetsmiljö både för de som producerar och för de som använder utsädet.

– Att ligga i framkant när det gäller hållbar teknik ligger både i Lantmännens och i våra kunders intresse. Det är också en stor vinst för produktionsmedarbetarna som får en bättre arbetsmiljö och en ny tekniskt intressant arbetsuppgift, säger Marita Strömberg, produktionschef.

Lantmännens dotterbolag Lantmännen Bio Agri säljer och installerar tekniken och under de senaste åren har de sålt tekniken till ett flertal företag i olika länder både innanför och utanför EU.

– Lantmännen var först i världen med att satsa på vår teknik. Nu när alla medlemmar kan ta ytterligare steg mot ett hållbart lantbruk kommer Lantmännen att bli världsledande på Thermoseed igen. Att fler svenska lantbrukare får tillgång till miljövänligt behandlat utsäde känns väldigt bra, säger Kenneth Alness, vd ThermoSeed Global AB.

Bilder finns på https://lantmannen.se/bildbanken.

För mer information, kontakta gärna:

Maria Norén, marknadschef utsäde Lantmännen
Tel: 010 556 04 25

E-post: maria.noren@lantmannen.com

Kenneth Alness, vd ThermoSeed Global AB
E-post: kenneth.alness@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

Fakta ThermoSeed
ThermoSeed är en svensk uppfinning och patenterad process för utsädessanering utan tillsatser. Processen innebär behandling av utsäde med noga reglerad varm, fuktig luft under en bestämd tid. Utsädet blir då fritt från smitta, har full grobarhet och en lagringsduglig vattenhalt. ThermoSeed konkurrerar med kemisk betning både genom konkurrenskraftigt pris och hög effektivitet.