Lantmännen Cerealia tecknar avtal om förvärv av Orient Products LLC

Pressmeddelanden, 2017

Lantmännen Cerealia utökar sin knäckebrödsverksamhet genom förvärv av Orient Products LLC, Rysslands ledande producent av knäckebröd.

Lantmännen Cerealia har tecknat ett avtal om att förvärva det rysslandsbaserade företaget Orient Products LLC, för att stärka sin geografiska närvaro inom knäckebröd, som är en av företagets huvudkategorier. Orient, som är baserat i Sankt Petersburg och har 300 anställda, är ett ledande företag inom knäckebröd i Ryssland.

– Vi är en av de största globala aktörerna inom knäckebröd, med varumärken som FINN CRISP, Vaasan Koulunäkki och Vaasan Pieni Pyöreä, och det är en viktig kategori för oss. Vi ser det här förvärvet som en möjlighet för Lantmännen Cerealia att ytterligare stärka sin position på Europas mest snabbväxande knäckebrödsmarknad, säger Krister Zackari, vd på Lantmännen Cerealia.

Transaktionen förväntas att avslutas i början av september, efter godkännande av den ryska konkurrensmyndigheten. Parterna har kommit överens om att hålla köpeskillingen konfidentiell.

För mer information, kontakta:

Krister Zackari, vd Lantmännen Cerealia
E-post: krister.zackari@lantmannen.com