– Lantmännenvarumärket förbättrar sin position och klättrar fyra placeringar, vilket visar att konsumentens bild av Lantmännen som ett av Sveriges mest hållbara företag stärks, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef.
Den 30 mars presenterades resultaten från undersökningen, som mäter hur konsumenter uppfattar nordiska företags hållbarhetsarbete. Lantmännen klättrar till en sjätteplats totalt och i den tuffa livsmedelskategorin hamnar Lantmännen på en andra plats efter Saltå Kvarn.
- Vi är väldigt glada att Lantmännen klättrar uppåt och att vi närmar oss topp-3 i totala rankingen, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen. Vår ambition är att ligga kvar i toppskiktet bland de varumärken som uppfattas som starkast inom hållbarhet. Roligt att även våra produktvarumärken placerar sig bra i tuff konkurrens.
Vaasan landar på en tionde plats i Finlands totala ranking. Kungsörnen och Axa som är med för andra gången i undersökningen landar på en åttonde respektive sjunde plats inom livsmedelsbranschen i Sverige, före exempelvis Oatly och Risenta.
I både Norge, Finland och Danmark är totalvinnaren livsmedelsföretag. I Norge vinner livsmedelskedjan Tine, i Finland mjölkproducenten Valio och i Danmark vinner Urtekram som producerar livsmedel och hudvårdsprodukter.
Under 2016 har den politiskt oroliga omvärlden gjort att hållbarhetsfrågor och dess utmaningar har fått lite mindre utrymme än föregående år, även om ett stort intresse kvarstår. Andelen av konsumenterna som säger att hållbarhetsperspektivet påverkar deras köpbeslut, ökar i samtliga nordiska länder. Företag inom livsmedelsindustrin – både producenter och livsmedelskedjor – ligger generellt bra till i rankingen i samtliga nordiska länder.