Rosa och blå balar engagerar Sverige

Pressmeddelanden, 2016

Genom den internationella prostatacancerdagen som infaller den 15 september skapas medvetenhet om sjukdomen världen över. Tack vare ett samarbete mellan Lantmännen och Trioplast har åkrarna runt om i Sverige i sommar prytts av färgglada balar, rosa i sällskap av blå. Initiativet skapar engagemang och möjliggör för lantbrukarna att bidra med pengar till bröstcancerforskning samt forskning om prostatacancer.

– I år har vi gemensamt lyckats samla in 227 880 kr till cancerforskningen, där 117 180 kr går till Prostatacancerförbundet och 110 700 kr går till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation. Det är glädjande att känna det stora engagemanget från kunder och ägare runt om i landet, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror hos Lantmännen som är initiativtagare till kampanjen.

För varje rulle rosa eller blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren med pengar till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Kampanjen har även engagerat privatpersoner som har fått möjlighet att tävla genom att ta foton på balarna. Elin Bäckström från Tandfors, utanför Kalix, var en av över 150 tävlande som skickade in bidrag till tävlingen #balarmotcancer. Elin har på ett roligt och inspirerande sätt gett liv till de blå och rosa balarna genom att blanda in karaktärer från spelvärlden. För sitt bidrag vinner Elin mat från Lantmännen.

– Kampanjen för att stötta cancerforskningen tycker jag är en superbra idé! Balarna syns över hela Sverige och jag tror det är en bra påminnelse för förbipasserande att fortsätta stötta forskningen. Min favorit är den blåa balen, har alltid tyckt om blått, så det var ett ganska solklart val, säger Elin Bäckström, vinnare av årets Instagramtävling #balarmotcancer.

Den rosa och blå plasten är gjord i enlighet med den nya generationens tunnare sträckfilm som resulterar i en lägre miljöbelastning. Trioplast och Lantmännen är två av medlemmarna i SvepRetur och arbetar med att minska den totala förbrukningen av plast och den plast som säljs återvinns. Av all plast som förbrukas på gårdar runtom i landet har SvepRetur målsättningen att 70 % ska samlas in.

Bilder: http://lantmannen.com/om-lantmannen/press-och-nyheter/bildbanken/
ökord: balar och balarmotcancer

För mer information, vänligen kontakta:
Torbjörn Wahlström, marknadschef handelsvaror, Lantmännen
tel: 010-5560601