Lantmännens rosa balar får sällskap av blå

Pressmeddelanden, 2016

Runt om i Sverige pryds nu åkrarna åter av färgglada balar, och i år syns de rosa i sällskap av blå. Lantmännen och Trioplast följer upp förra årets rosa succé till stöd för bröstcancerforskning, och utökar initiativet till att även stödja forskning om prostatacancer, Sveriges vanligaste cancerform. Nyheten möjliggörs genom fjolårets goda resultat och tack vare det stora engagemanget hos lantbrukarna själva.

– Jag köpte rosa plast förra året och i år blev det blå. Det är för en god sak att stötta cancerforskningen, dessutom är kostnadsskillnaden relativt liten i förhållande till nyttan. Lite roligt måste även vi som bönder få ha! Om inte annat så är det fräckt med blå och rosa balar ute på fälten, säger Per-Ola Wilhelmsson, Gårdarp, Löberöd i Skåne.

De rosa balarna sålde slut direkt förra året och var ett omtyckt inslag på åkrarna runt om i landet för såväl lantbrukare som för allmänheten. Idén till att plasta in balar i rosa sträckfilm kommer ursprungligen från Nya Zeeland där många av lantbrukarna är kvinnor.

– Efter fjolårets lyckade satsning hörde många lantbrukare av sig till oss och undrade om vi inte kunde utöka kampanjen till att inkludera stöd för prostatacancer också då många inom lantbruket i Sverige är män och prostatacancer är den vanligaste cancerformen. Därför har vi tillsammans med Trioplast även tagit fram blå plast inför årets säsong. Det är glädjande att känna det stora engagemanget från kunder och ägare runt om i landet, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror hos Lantmännen som är initiativtagare till kampanjen.

Prostatacancer drabbar cirka 10 000 män per år och under de senaste årtiondena har antalet diagnostiserade fall kraftigt ökat, enligt Prostatacancerförbundet. För varje rulle rosa och blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren tillsammans med 15 kronor till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation. Hittills i år har ca 14 000 rosa och blå sträckfilmsrullar sålts.

Förutom det ekonomiska bidraget till cancerforskning, som tillsammans med de rosa traktorerna förra året slutade på över 400 000 kr, har kampanjen även visat sig bidra på ett personligt plan genom känslan av delaktighet. Att byta ut den vita plasten har också gett lantbrukarna positiv uppmärksamhet från allmänheten.

– Det känns bra att vi på Lantmännen tillsammans med våra kunder och Trioplast kan bidra till cancerforskningen. När fälten fylls av färgglada balar visar det konkret det stora engagemang som finns hos lantbrukarna. Cancer påverkar och drabbar ju tyvärr många i vår närhet så det är viktigt att tillsammans kunna kämpa mot sjukdomen med gemensamma initiativ och insamlingar, säger Torbjörn Wahlström.

Plasten till ensilagebalarna tillverkas av det svenska företaget Trioplast. Genom att packa gräs i plast bibehålls och konserveras grödans höga näringsvärden på ett naturligt sätt. Den nya plastfilmen med blåa pigment har testats och avseende hälsa samt miljö följs alla gällande regler.

De blå balarna är ett bra sätt att på ett positivt sätt skapa uppmärksamhet kring prostatacancer. Män har svårt att prata om sjukdomar. Det är den främsta anledningen till att det är så få som vet att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och att så få vet att män över 45 år bör ta ett PSA-prov. Om sjukdomen upptäcks i tid går den att bota, säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen ett projekt från Prostatacancerförbundet.

De blå och rosa balarna kommer att börja synas i början av juni i samband med att gräsvallarna börjar skördas, först i södra Sverige och därefter successivt över hela landet. I slutet av sommaren kommer ytterligare 200 000 rosa halmbalar att bli synliga i samband med spannmålsskörden i augusti och september.

För mer information, vänligen kontakta:
Torbjörn Wahlström, marknadschef handelsvaror, Lantmännen

tel: 010-5560601

Per-Ola Wilhelmsson, bonde, Löberöd, Skåne
tel: 0708 - 531362 mail: gardarp@telia.com

Lantmännens pressjour: 0730-46 58 00

Pressbilder finns tillgängliga på:

Sökord: blabalar

Instagramtävling med balar
Ta en bild på blå och/eller rosa balar och hashtagga #balarmotcancer på Instagram. Vi utser bästa bilden och avslöjar vinnaren på den internationella prostatacancerdagen 15 september. Mer om tävlingen på: http://lantmannen.com/balarmotcancer