– Våra nya produkter möter ekotrenden och levererar samtidigt andra starka mervärden. Det handlar om att skapa en bra helhet för medvetna konsumenter som inte vill kompromissa när det gäller smak, säger Per Jonsson som är kategorichef på Lantmännen Unibake.
Under 2015 ökade den svenska försäljningen av ekologiska livsmedel med hela 39% enligt marknadsbevakaren Ekoweb. Ökningen är den snabbaste i världen. Den totala försäljningen i Sverige uppgick till 21,5 miljarder kronor – nästan en fördubbling sedan 2013. Parallellt har även hälsotrenden stärkts bland konsumenter, där ekologiskt ligger högst bland hälsofaktorer kopplade till livsmedel.
– Intresset för hälsa och välbefinnande ökar. Med lanseringen av ekologiska bröd fortsätter vi att driva utvecklingen av kategorin, säger Per Jonsson.
De nya korv- och hamburgerbröden är nyckelhålsmärkta och kombinerar mjukheten från ljust bröd med rustikt utseende. Den goda smaken kommer från bland annat havre samt dinkelmjöl.
– Vi är väldigt nöjda med produkterna och ser att de fyller en tydlig lucka på marknaden. Långsiktighet, hållbarhet och ansvar är viktiga delar av vårt arbete, avslutar Per Jonsson.
För ytterligare frågor, kontakta:
Per Jonsson, kategorichef, Lantmännen Unibake
Telefon: 070-5617119
E-post: per.jonsson@lantmannen.com
Lars Olander, marknadschef, Lantmännen Unibake
Telefon: 010-556 32 36
E-post: lars.olander@lantmannen.com