Lantmännen uppmuntrar fler att äta den svenska superhavren

Pressmeddelanden, 2015

Havre har många hälsoegenskaper och är supermat från svenska åkrar. Lantmännen har utvecklat många produkter med havre som råvara och nu startas SUPER-HAVRE-ME. Det är ett initiativ från Lantmännen för att konsumenter ska äta mer havre i vardagen och inspireras av havrerecept. Under 14 dagar kan den som vill testa olika recept, havreprodukter och lära sig mer om havre. Samtidigt startar Lantmännen ett samarbete med MatHem, Sveriges största matbutik på nätet.

Intresset kring havre som råvara är stort, både på den svenska marknaden, men även internationellt. De senaste åren har Lantmännen tagit fram flera nya havreprodukter för att tillgodose kundernas behov av mer hälsosamma alternativ, exempelvis havredryck, havre flakes, korvbröd med havre och havrepasta.

– Vi vet att många funderar över hur man får i sig bra mat och vill uppmuntra alla att få in lite mer havre i vardagen genom SUPER-HAVRE-ME. Lantmännens breda havresortiment gör det enkelt att laga mat med superhavren oavsett tillfälle eller smak, säger Charlotte Nordling, chef för marknadskommunikation och varumärke på Lantmännen.

På lantmannen.se samlas massor av recept och inspiration med havre för 14 dagar - från frukost och lunch till mellanmål och middag. Det finns också möjlighet att få tips från Lantmännens dietist Karin Magnusson.

– Det ska vara enkelt för alla att få in lite mer havre i vardagen och genom att bjuda på många härliga recept och lite nyttig fakta hoppas vi kunna inspirera till nya sätt att använda denna superråvara som växer på våra åkrar, fortsätter Charlotte Nordling.

– Havre är en naturlig och närproducerad råvara med ett flertal positiva och hälsofrämjande effekter. Det nordiska klimatet är optimalt för att odla havre och gör att havren håller hög kvalitet. Havre innehåller både fibrer, mineraler och vitaminer. Dessutom minskar havre kolesterolhalten i blodet. Proteinhalten i havre är också en av de högsta bland alla spannmål och därmed mättar havre bra, säger Karin Magnusson, dietist på Lantmännen.

Lantmännen startar samtidigt ett samarbete med Sveriges största matbutik på nätet, MatHem, för att göra det enkelt att beställa havreprodukter och bjuda på inspiration i form av havrerecept. Lantmännen är bland de första med att genomföra en större kampanj på den digitala matbutiken som utgår från recept med en råvara, havre. Genom att recepten syns på både Tasteline och MatHem hoppas Lantmännen nå ut till många matintresserade som vill testa att få in mer havre i vardagen.

Havrerecept för måltider under 14 dagar finns på www.lantmannen.se, följ eller dela på #superhavreme

Arbetsgrupp i kampanjen: McCann, Vizeum och Prime

För ytterligare frågor kontakta:

Lantmännens presscenter, tel: 0730 46 58 00