Medlemskap

Som medlem i Lantmännen är du både affärspartner och ägare av Lantmännen. Du är delägare i en verksamhet som förädlar den spannmål som produceras och är med och förvaltar jorden åt kommande generationer.

Du som medlem, är en viktig del i vårt företag och ditt engagemang driver oss framåt. Principen en medlem – en röst gäller, och alla medlemmar får ta del av koncernens vinst. Dessutom har alla medlemmar möjlighet att påverka hur Lantmännen styrs. 

Som medlem är du:

  • En av ägarna till en lantbruksägd ekonomisk förening
  • Berättigad till din del av den återbäring och efterlikvid som utdelas
  • Deltar i föreningen med en insats beräknad utifrån din omsättning med föreningen

och kan du: 

  • Delta aktivt i föreningen och rösta vid distriktsmöten
  • Genom motioner driva utveckling och förändring
  • Väljas till olika uppdrag inom Lantmännen
  • Få del av eventuella framtida insatsemissioner och insatsränta
Background Image

För att bli medlem i Lantmännen måste du bedriva lantbruk i Sverige. Du förväntas följa föreningens stadgar och bidra till dess mål. Mer utförlig information hittar du i stadgarna som du hittar på Dokumenttorget.

Steg 1: Ansökan om kundnummer

Har du BankId kan du enkelt ansöka genom att klicka här.

Saknar du BankID eller har flera firmatecknare, hämta blankett på dokumenttorget eller kontakta Kassatjänst för att få en manuell ansökan utskickad på mejl eller med post.

Steg 2 : Ansökan om att bli medlem

Med BankId ansöker du om inträde och medlemsskap här

För dig som inte har tillgång till BankID eller som har flera firmatecknare, hämta blankett på dokumenttorget eller kontakta Kassatjänst för att få en manuell ansökan utskickad på mejl eller med post.

Överlåtelse och utträde

Överlåtelse

Vid överlåtelse lämnar en medlem över sitt innehav till en annan medlem. Om förvärvaren inte är medlem, måste denne ansöka om medlemskap inom sex månader. Vid överlåtelse till flera medlemmar behövs en blankett per andel. Om förvärvarens ansökan inte godkänns, utbetalas kapitalet till förvärvaren enligt reglerna för avgående medlem.

Överlåtelseansökan finner du på dokumenttorget.

Utträde

För att anmäla utträde använder du BankID. Om du inte har BankID eller har flera firmatecknare, hämtar du utträdesanmälan som PDF på dokumenttorget.

Vid utträde sker utbetalning av insatser och tillgodohavanden enligt stadgarna. Huvudregeln är att utbetalning sker över tre år, med en tredjedel varje år den 30 juni. Undantag görs för dödsbo, konkurs eller om beloppet är 50 000 kr eller mindre, då sker utbetalning året efter utträdet. Sparmedel kan tas ut när som helst via LM2 eller genom att kontakta Kassatjänst.

Kontakt

För frågar rörande konto, fakturor, medlems- och årsbesked och blanketter hänvisar vi till Kassatjänst på 0771-111 225, telefontid är helgfria vardagar 08.00 - 12.00. Du kan även skicka epost till: cf.ssc.kassatjanst@lantmannen.com.

 

Vill du kommer i kontakt med Medlemsavdelningen så når du dem på telefonnummer: 010-556 32 20. Telefontid är helgfria vardagar 08.00 - 12.00.

Kontaktuppgifter

Viktiga datum

Frivillig amortering av insatser: Meddela före 31 mars om du vill låta mer än hälften av efterlikvid, återbäring och insatsutdelning gå som insatsbetalning. 

Fyllnadsinbetalning av insats: Gör detta före 30 juni om du inte uppfyller grundinsatsen eller insatsskyldigheten. 

Beställ blanketter från Kassatjänst eller medlemsavdelningen.

Lantmännens stadgar

Lantmännens stadgar, antagna vid Föreningsstämman den 7 maj 2024, finns på dokumenttorget där vi har samlat viktiga nedladdningsbara dokument och blanketter. 

Läs Lantmännens stadgar

GDPR för dig som medlem

Här finner du information om personuppgiftsbehandling för dig som kontoansökande, kontohavare, förtroendevald och medlem i Lantmännen.

Läs mer
Background image

Mer om Lantmännen

Lantmännen ägs av 17 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis.

Mer om Lantmännen Kontakta oss