Det svensk–finska samarbetet Nordic Oats har nu fått 1,8 miljoner euro från EU:s program för att marknadsföra europeisk havre på viktiga asiatiska marknader.
– Vi ser en stor potential i förädlade havreprodukter och samarbetet inom Nordic Oats möjliggör och accelererar vår satsning i Asien. Nordisk havre är hälsosamt, näringsrikt och har dessutom låg klimatpåverkan. Initiativet stärker nordisk havre, från jord till bord, och exportsatsningen är en logisk och naturlig del i vår långsiktiga strategi, säger Lars-Gunnar Edh, chef för Lantmännen division Energi.
Kampanjen pågår till 2027 och kommer under temat "Enjoy – it's from Europe" lyfta fram den nordiska havrens smak, nyttighet, hållbarhet och exklusivitet – men även visa vikten av ett miljömässigt ansvarsfullt jordbruk. Finland och Sverige kommer att leda kampanjen från EU och initiativet riktar sig till Japan, Kina och Sydkorea – tre stora marknader för havreimport.
– Det är fantastiskt att vi har fått det här beslutet från EU. Detta är ett viktigt steg för företagen för att utöka exporten och öppna nya marknadsmöjligheter. I slutändan kommer det här beslutet att gynna våra skickliga bönder – den viktigaste delen av vår havrevärdekedja, säger Anna Carlström, verksamhetsledare för Nordic Oats.
Utöver denna satsning investerar Lantmännen mångmiljardbelopp i flera projekt som bidrar till ökade exportmöjligheter – bland annat en ny produktionsanläggningen för veteprotein i Norrköping, en produktionsanläggning för ärtprotein i Lidköping och spannmålsanläggningar i bland annat Västra Götaland.
Mer information
Om samarbetet
LRF och Ruokatieto samarbetar med fem nordiska företag – Lantmännen, Berte Qvarn, Fazer, Helsinki Mills och Kinnusen Mylly/65 Oats – inom ramen för Nordic Oats-nätverket för att öka exporten och stärka marknadsnärvaron.
Om kampanjen
EU-kommissionen har anslagit 1,8 miljoner euro för att medfinansiera 80 procent av kampanjen, och resten kommer från de deltagande företagen. Genom detta marknadsföringsprogram bekräftar LRF och Ruokatieto sitt samarbete för att främja högkvalitativ, hållbart producerad europeisk havre och föra fram nordisk spetskompetens på de asiatiska marknaderna.
Kampanjen "EU OATS – Sustainable Oats from Europe", som lanserades i januari 2025, syftar till att öka medvetenheten om nordisk havre bland asiatiska konsumenter.
Kampanjen kommer att fokusera på att öka kännedomen om nordisk havre genom att engagera flera målgrupper och lokalanpassa marknadsföringen för maximal effekt i hela Asien.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com